Cedeo blijft baken in roerige tijden

0

De crisis heeft de wereld van cursussen, trainingen en opleidingen volledig veranderd. De vraag is fors afgenomen, omdat men minder graag geld uitgeeft aan alles buiten de directe bedrijfsvoering. Tegelijkertijd neemt het aanbod aan opleiders toe, met veelal kleine spelers op de markt. Deze twee ontwikkelingen leiden tot één vraag: welke bedrijfsopleider biedt kwaliteit? Juist in deze tijd is een certificering hierin de leidraad. Dat scheidt het kaf van het koren.

 De markt staat fors onder druk , zegt Ruud Wink, manager van Cedeo.  In tijden van crisis zijn marketing en opleidingen de eerste zaken waarop wordt bezuinigd. Dus als bedrijven samenwerkingspartners voor opleidingstrajecten zoeken, dan verwachten ze zo groot mogelijke professionaliteit. Ondank de moeilijke markt neemt het aantal opleiders steeds meer toe, constateert Wink.  Je ziet steeds meer ZZP’ ers die voor zichzelf gaan beginnen. Daar zitten hele goede tussen, maar hun capaciteit is niet altijd even groot. Met andere woorden: het aanbod is diffuser.

Onafhankelijke organisatie

Tegenwoordig worden er duizenden opleidingen, trainingen en cursussen aangeboden door ongeveer twaalfduizend organisaties. Sinds jaren houdt Cedeo daar de grip op. Ruud Wink:  Cedeo is opgericht in 1980, eigenlijk door de markt zelf. Het initiatief werd gesteund door het Ministerie van Economische Zaken. Een netwerk van P&O-functionarissen, managers bij de grootste bedrijven en instellingen van Nederland, had behoefte aan een onafhankelijke organisatie die kwaliteit van bedrijfsopleidingen aangaf. Inmiddels is er veel in veranderd bij Cedeo, maar het bestuur bestaat nog steeds uit functionarissen met een HR-achtergrond.

Actueel certificaat

Aanbieders van cursussen en trainingen moeten zelf om certificering vragen. Dan start Cedeo een streng en grondig onderzoek. Daarbij wordt diepgaand gemeten op klanttevredenheid. Onder bestaande klanten en opdrachtgevers van de opleider wordt een uitgebreid onderzoek gehouden. In ieder geval tachtig procent moet aangeven ‘ tevreden tot zeer tevreden’ te zijn over de dienstverlening, samenwerking en behaalde resultaten. Dan komt de opleider in aanmerking voor een certificaat. Een certificaat is twee jaar geldig. Voor voortzetting is een nieuw klanttevredenheidsonderzoek nodig. Dus een Cedeo-certificaat is altijd actueel.

Kenniscentrum

In de loop der jaren heeft de certificeerder haar taken flink uitgebreid. Sinds 2002 wordt de Cedeo-methodiek ook toegepast voor onderwijsadvies, outplacement en loopbaanbegeleiding, werving- en selectiebureaus en andere aanbieders van HR-diensten. Zo groeide Cedeo uit tot hét kenniscentrum op het gebied van HR-trends, onderzoeksmethoden, auditing en kwaliteitsverbetering. Ruud Wink ziet de vorm van opleiden steeds veranderen:  Tegenwoordig wordt steeds meer gewerkt met e-learning en blended learning, waarbij onderdelen elektronisch worden aangeboden. Medewerkers gaan minder naar instituten en leren meer thuis. Dat is voor de werkgever ook prettig.

Gedegen erkenning

Het is een roerige markt, en daarin is Cedeo een baken voor aanbieder en inkoper. Ruud Wink:  Bureaus zoeken naar profilering om zich te onderscheiden in dit complexe aanbod. En daar spelen wij door middel van een gedegen erkenning op in. Want inkopers hebben steeds meer behoefte aan zekerheid.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.