‘Met employee experience zet de organisatie werknemers op één’

0

Welk effect heeft een goede employee experience op een organisatie? En welke stappen neemt HR wanneer dit proces ingericht moet worden? Expert Heleen Mes legt het u uit tijdens het XpertHR College. ‘Haal en houd mensen binnen door medewerkers een betere beleving te geven.’

Heleen Mes, Employee Experience-expert

Heleen Mes bereikte als HR-directeur met twee organisaties een top 10-positie als Beste Werkgever NL, geeft Employee Experience & Design trainingen en presentaties, is co-auteur van het boek Employee Experience, Happy People Better Business en is editor van Happy People Better Business Nieuws.

HR dealt met veel trends. Hoe is employee experience zo populair en onmisbaar geworden?

‘Een van de directe aanleiding is dat organisaties  werken aan de customer experience. Daarin werd beter gekeken naar hoe klanten een organisatie beleven en hoe kunnen we hen een betere beleving geven als zij in contact komen met de organisatie. Het brainstormen en de werkvormen die je kiest om dit uit te werken is overgegaan naar het besef: als je dit voor buiten je organisatie doet, moet je van binnenuit beginnen. Organisaties kunnen het nog zo fantastisch maken voor klanten, maar als een baliemedewerker niet gemotiveerd is of niet proper communiceert, dan raakt dat de klant. Uiteindelijk begint die beleving in de organisatie zelf. Binnen is de norm en dat gedrag kopiëren medewerkers dan naar buiten toe. Dus zorg dat uw organisatie beter met medewerkers intern omgaat, dan zullen zij  beter met klanten omgaan.’

Die fase viel samen met de periode na de crisis, waarbij de arbeidsmarkt verslechterde en organisaties hard nadachten over hoe ze mensen binnen konden krijgen. “Schaarse groepen moeten voor ons kiezen, maar hoe? Door een ‘Beste Werkgever’ te zijn, maar hoe zien mensen ons zo?” Ook hierbij helpt employee experience. Denk daarbij aan het succes achter een goed HR-beleid en het bieden van een goede werkplek voor werknemers. Tips van ‘Best Workplaces’ in Nederland.

Wat valt nog meer onder die overgang?

‘Allereerst de naam Human Resources. Die term dekt de visie op medewerkers in organisaties vaak niet meer. Het gaat niet meer om  de inzet van menselijke middelen, maar om de menselijke beleving te verbeteren.

Daarnaast is de burn-outtrend er ook nog en wordt dat percentage niet minder. Jongeren kunnen vaak hun weg niet vinden in een bedrijf. De overgang van een studie naar werken in een organisatie is zo groot, dat ze sneller doorbranden. Mensen die goed in hun vel zitten, halen daarentegen makkelijker de eindstreep. Wil je dat medewerkers gezond door kunnen? Dan moet je de employee experience verhogen en het geluk laten beleven op het werk. Mensen zijn geen human resources meer: menselijke middelen, zo wil je niet meer genoemd worden.  Daar mag een betere term voor in de plaats komen.

Wat zijn de meest gestelde vragen over dit onderwerp?

‘De grootste vraag die binnenkomt is: “Waar begin ik dan?” Dan zie je dat organisaties soms op een traditionele HR-manier beginnen: als afdeling solistisch aan de slag gaan om de employee experience vorm te geven. In de branche op zoek gaan naar voorbeelden en kopiëren wat daar gebeurt. Dat is niet zoals je employee experience inricht. Daarvoor moet je samenwerken met interne stakeholders en vervolgens agile werken: in kleine stapjes. Ga in gesprek met je mensen en zorg dat je unieke ideeën selecteert die bij jouw organisatie passen. Het eerste wat ik aan organisaties vraag is: wat is jullie purpose, wat zijn jullie kernwaarden, wat maakt jullie uniek? En velen weten dat niet… Door helder te hebben waar je als organisatie voor staat, creëer je een duidelijk kader voor het werken aan de employee experience.’

Waarom is het zo moeilijk om te beginnen?

‘Starten met employee experience vergt een nieuwe manier van denken en werken. Er moet vanuit medewerkersperspectief worden nagedacht en gehandeld. Niet meer vanuit organisatieperspectief. HR was al die jaren expert in medewerkers. Maar nu ligt de kennis bij medewerkers en gaan ze in kleine stappen samen oplossingen ontwikkelen. Jongere HR-professionals herkennen die nieuwe manier van werken sneller dan de oudere traditionele HR-professionals. Veel mooie voorbeelden daarvan zien we bij start-ups. Meer handvatten en informatie geef ik tijdens het XpertHR College op 24 september.’

  • Tijdens dit webinar neemt expert Heleen Mes u mee in de basis van positieve Employee Experience: goede sollicitatieprocedures, minder hiërarchie, fijne werkplekken, een prettige cultuur en tools om het werk goed uit te voeren.

    – On demand terug te kijken
    – Gratis deelname

    Bekijk dit XpertHR College
Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij u van alles wat u moet weten rondom HR.

Reageer