‘Laat Employee Experience met een frisse blik beoordelen’

0

Vraag een ‘mystery guest’ om een of meer dagen door de organisatie te lopen en te letten op de werkbeleving van de portier tot de mensen in de vergaderzalen. Want HR mist soms de frisse blik om die goed te kunnen inschatten. In het XpertHR College Employee Experience is dit een van de adviezen van consultant Heleen Mes.

Employee experience werkgeluk

Heleen Mes

Het webinar ‘Employee Experience: de roadmap’ is een vervolg op het XpertHR College van Heleen Mes op 24 september. De term staat voor de beleving die medewerkers hebben bij de organisatie en hun werk. Hoe gelukkiger zij zich er voelen, hoe succesvoller en duurzamer inzetbaar ze worden. Met een achtergrond in HR geeft Mes advies en trainingen over Employee Experience, kortweg EX.

In het online college, speciaal voor abonnees van de kennisbank XpertHR, schetst zij de route die HR kan volgen om deze aanpak te introduceren of op een hoger plan te brengen. ‘De ideale roadmap bestaat niet’, waarschuwt ze vooraf. Elke organisatie heeft haar eigen dynamiek. Voordat de route wordt uitgestippeld, raadt Heleen Mes aan eerst zelf een zuurstofmasker op te zetten en diep adem te halen voor de vraag: ‘Hoe gelukkig ben ik eigenlijk op mijn werk?’

LinkedIn-groep

Vooraf artikelen en boeken over het onderwerp lezen, webinars volgen, bedrijven bezoeken die al verder zijn, altijd goed. Sinds 2017 is er ook de LinkedIn-groep Employee Experience Nederland/België met ruim tweeduizend leden, die Heleen Mes heeft opgericht. Steun van de directie is volgens haar een eerste vereiste om employee experience op de agenda te krijgen. ‘HR loopt vaak voor het Management Team uit, deel dus kennis en inzichten. Neem directieleden mee naar evenementen en spreek hun taal. Als ze houden van cijfers, zorg dan dat die in je presentatie zitten.’

Om Employee Experience op strategisch niveau te verankeren, zijn heldere kaders nodig: de doelstelling (purpose) van de organisatie, de missie en de kernwaarden. Automerk Volvo heeft bijvoorbeeld als doelstelling: ‘Nobody would die in a Volvo by 2020’. Ter inspiratie laat Heleen Mes ook de zeventien doelen zien die de Verenigde Naties in 2015 hebben ontwikkeld voor duurzame ontwikkeling.

Als de kaders zijn vertaald naar acties is het zaak om de werkgeversvisie vast stellen en de Employee Experience ‘droom’. Bij ouderenzorg-instelling Variant Zorg in Zoetermeer is de werkgeversvisie bijvoorbeeld: ‘Wij geloven dat gelukkige en gezonde medewerkers betere zorg kunnen verlenen.’ Mes: ‘Formuleer waar jij als werkgever uniek in wilt zijn en welke emotie of ervaring jij wilt teweegbrengen.’

Uniek

Herkenbare kernwaarden helpen om medewerkers een gevoel van betrokkenheid te geven. Mes raadt aan drie tot vijf woorden te kiezen die passen bij de organisatie. Ze moeten ook oproepen tot actie. Van de deelnemers aan het webinar geeft 70 procent aan wel kernwaarden te hebben, maar ze niet te vertalen naar acties. Een kwart zegt nog niet zo ver te zijn met de organisatie.

Heleen Mes adviseert te werken met persona’s: fictieve figuren die het gezicht worden van de medewerkers in de organisatie. Dat kunnen verschillende persona’s zijn, bijvoorbeeld een jonge starter en een oudere werkneemster, om de herkenbaarheid te vergroten. ‘Stel dat de fictieve persoon Govert heet, dan kan het helpen om af en toe te vragen: ‘Wat zou Govert hiervan vinden?’

Kleine acties

Voor wie deze ‘roadmap’ volgt, blijft het noodzakelijk om gegevens te verzamelen. Het valt Heleen Mes op dat in medewerkersonderzoeken nog weinig specifieke vragen over werkgeluk en Employee Experience te vinden zijn. Kleine acties kunnen helpen om een goed gevoel te geven. Dat kan eens in de twee weken een artikel met een video over het vergroten van werkplezier op intranet zijn.

Nog één tip voor organisaties die vooral investeren in glijbanen, tafeltennistafels en zitzakken. ‘Ik zie ze als de chocoladepoeder op de cappuccino. Als de koffie en de crème niet smaken, helpt dat extraatje ook niet. Werk eraan dat de cappuccino lekker wordt, dan maakt de chocoladepoeder het af.’

  • Wilt u het webinar over Employee Experience terugkijken? Dat kan! Tijdens het webinar neemt employee experience-expert Heleen Mes u mee in de basis van positieve Employee Experience: goede sollicitatieprocedures, minder hiërarchie, fijne werkplekken, een prettige cultuur en tools om het werk goed uit te voeren.

    Ontvang een terugkijklink

Ook lezen:

Employee Experience: tips voor een wow-ervaring

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

Reageer