Employee experience: tips voor een wow-ervaring

0

Een functioneringsgesprek in de vorm van een spel, een smaakvol ingerichte werkplek of een survivalpakket voor nieuwe medewerkers. Het zijn allemaal manieren om het werkplezier te vergroten. Veertig procent van de deelnemers aan het XpertHR College over Employee Experience van consultant Heleen Mes is er al actief mee bezig.

Daar staat tegenover dat bijna de helft van de ondervraagden (merendeels HR-professionals) zich aan het oriënteren is of nog geen actie heeft ondernomen. ‘Employee experience’ is sinds 2015 een begrip  in de HR-wereld. Het staat voor alles wat medewerkers ervaren in het contact met de organisatie. Komen hun ervaringen niet overeen met de verwachtingen, dan is de kans groot dat ze vertrekken of teleurgesteld hun tijd uitzitten.

Employee experience werkgeluk

Heleen Mes

In het XpertHR College benadrukt Heleen Mes, partner van HappinessBureau, dat organisaties niet alleen moeten investeren in gelukkige werknemers als er krapte is op de arbeidsmarkt. ‘Richt je niet uitsluitend op de doelgroepen die je nu even nodig hebt, maar wees een goede werkgever.’ Dat loont, want gelukkige werknemers verzuimen minder, maken minder fouten, verhogen de omzet en hebben een hogere productiviteit.

Talent benutten

Toch blijkt uit recente onderzoeken dat slechts een kwart van de ondervraagden alle talenten zegt te kunnen benutten op het werk. Over de eerste maanden in een nieuwe baan is 29 procent enthousiast. Een op de tien ondervraagden zou de eigen werkgever van harte aanbevelen. ‘Er is dus ruimte voor verbetering’, zegt Heleen Mes met gevoel voor understatement.

Zij raadt HR aan data-onderzoek te gebruiken om de vinger op de zere plek te kunnen leggen. Tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoeken zijn nuttig, maar tussentijds enquêtes bieden sneller inzicht. Een organisatie kan nieuwe medewerkers bijvoorbeeld vragen hoe ze de sollicitatieprocedure of hun eerste beoordelingsgesprek vonden gaan. ‘Laatst vertelden HR-medewerkers me trots dat ze de procedure rond arbeidscontracten sneller hadden gemaakt. Nieuwe medewerker kregen het document al binnen twee dagen in hun mailbox.’

Mes vroeg hoeveel pagina’s de contracten hadden. Stonden ze vol met waarschuwingen over mogelijke boetes en andere juridische  taal? Of konden de nieuwe medewerkers ook iets lezen wat hen raakt? Ze kent ook een zorgorganisatie die een feestelijke kaart en een confettikanon met het contract meestuurt. ‘Zoiets moet wel passen organisatiecultuur. Maar ik merk dat HR vaak bang is voor negatieve reacties, terwijl medewerkers zo’n geste alleen maar waarderen.’

Lift of Love

Het menselijk brein slaat piekervaringen op het werk op, vertelde Heleen Mes. Zij gaf een aantal voorbeelden van organisaties die dat wow-effect teweegbrachten:

  • Bij witgoedketen Coolblue zitten medewerkers te vergaderen in vrolijk geverfde ruimtes met ballen op de grond;
  • Sappenmaker Innocent Drinks had de lift op Valentijnsdag omgedoopt tot The lift of Love, met muziek van Barry White en harten aan het plafond. De medewerkers hebben het er nu nog over;
  • Bij oliemaatschappij Shell krijgen nieuwe medewerkers de training ‘Ontdek je eigen reden van bestaan’;
  • IJsfabrikant Ben & Jerry’s begraaft alle ijssmaken die niet goed scoren ritueel in de tuin. Op naar het volgende experiment;
  • Een Nederlands autobedrijf stuurt afgewezen sollicitanten een zakje autodrop met de tekst ‘Blijf gas geven’.

Heleen Mes: ‘Het is altijd goed om bij medewerkers te checken of een actie zal aanslaat. Zo niet, dan hebben zij vast wel suggesties wat anders kan. Luister naar hun wensen en behoeften en help die te vertalen naar acties om het werkplezier te vergroten. Dat kan ook gratis fruit zijn. Je zegt daarmee dat je geeft om de gezondheid van je medewerkers.’

Heleen Mes is mede-auteur van het boek ‘Employee experience‘.

Ook lezen: ‘Met employee experience zet de organisatie de werknemer op één’

  • Tijdens dit webinar neemt expert Heleen Mes u mee in de basis van positieve Employee Experience: goede sollicitatieprocedures, minder hiërarchie, fijne werkplekken, een prettige cultuur en tools om het werk goed uit te voeren.

    – On demand terug te kijken
    – Gratis deelname

    Bekijk dit XpertHR College
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

Reageer