Zelfde taal als de business

0

Cameron Beckx is HR-manager bij foodserviceorganisatie Albron. Zat hij eerder nog in de business van het bedrijf, nu werkt hij met veel plezier op de afdeling HR met twintig professionals op vijfduizend medewerkers. ‘De toekomst van HR? Dat is dezelfde taal spreken als de business. Dat doe je door je toegevoegde waarde te laten zien, en volgens mij hoeft dat helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.’

UIT DE TIEN TOPICS KOOS CAMERON: strategie | aantrekkelijk werkgeverschap | toekomst van HR

Strategie
‘Als bedrijf richten wij ons steeds meer op food, en niet op de andere facetten van facilitaire dienstverlening. We stelden ons de vraag: hoe zou een restaurant eruitzien als we het helemaal opnieuw mochten doen? Eén uitkomst was dat de medewerker zich puur met de gast en het eten bezig zou moeten houden in plaats van met administratieve taken op de achtergrond. De uitgifte is nu het podium. Er is veel meer contact met de gast, en de medewerkers doen waar zij goed in zijn: hun eigen soepen en salades maken. 57 procent gaat nu fluitend naar het werk. We zijn veel flexibeler dan we eerst dachten, en het ontwikkelpotentieel van medewerkers is heel groot. Het vereist training en begeleiding en bijvoorbeeld heel goed je systemen op orde krijgen. Uitgangspunt was: we gaan het anders doen, maar we doen het wel met onze eigen medewerkers. En dat lukt goed.’

Aantrekkelijk werkgeverschap
‘We vragen meer flexibiliteit van medewerkers en staan stil bij wat we ze in ruil daarvoor kunnen bieden. Dat zit bijvoorbeeld in uren die ze graag willen hebben. Rond de lunch hebben we de medewerkers misschien het meest nodig, maar in samenwerking met andere werkgevers kunnen we meer bieden dan alleen die piekuren. Dat aantrekkelijk werkgeverschap is echt belangrijk, want we geloven dat de arbeidsmarkt er onder druk van een vergrijzende beroepsbevolking over een aantal jaar wezenlijk anders uitziet dan nu.’

Toekomst van HR
‘Zelf ben ik geen HR-man. Ik werk al lang voor Albron, maar kom uit de business. Toen ik voor de overstap stond, kwam ter sprake dat HR en de business veel dichter bij elkaar moesten komen. Wat mij opviel was dat HR het heel lastig vindt om de toegevoegde waarde te laten zien. Voor mij is dat heel simpel: spreek dezelfde taal. Als je met operations en business aan tafel zit, dan moet je het hebben over euro’ s en over KPI’ s. Dan begrijpt de andere kant ook beter wat jij als HR aan het doen bent. Als je het hebt over betrokkenheid, dan lijkt dat lastig te vertalen in euro’ s. Maar een voorbeeld van zo’ n KPI waar we naar kijken, is omzet per uur. Betrokkenheid en omzet per uur, daar zit een relatie tussen. Zoek dat verband.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.