Zal Facebook at Work aanslaan?

0

Facebook test een nieuw product voor organisaties: Facebook at Work. Medewerkers binnen een organisatie krijgen dan een werkaccount dat gescheiden is van het persoonlijke Facebook-account.

Met een Facebook at Work-account kun je Facebook-tools gebruiken om met je collega’s te communiceren, informatie te delen en samen te werken. Dingen die je deelt met je werkaccount zijn alleen zichtbaar voor andere mensen in het bedrijf.

Zal het aanslaan?
Volgens tech-auteur Dan Frommer heeft Facebook het voordeel dat reeds miljoenen mensen Facebook bezoeken, terwijl ze op hun werk zijn. Soms is dit werkgerelateerd bezoek, soms om een beetje te lummelen. In december bijvoorbeeld was 36% van het (Amerikaanse) bezoek aan Facebook via een zakelijke (desktop-)computer.

En dan is er nog onderstaande grafiek waaruit blijkt dat overdag, tijdens normale werkuren, Facebook vooral bezocht wordt vanaf een desktop-computer. ’s Avonds worden vooral de tablet en mobiel gebruikt voor het bezoeken van Facebook.

Facebook wordt dus reeds veelvuldig bezocht en gebruikt tijdens werkuren. Medewerkers hoeven niet te wennen aan een nieuw systeem of zich een nieuw gebruik eigen te maken. Ze zijn al met Facebook vertrouwd. Volgens Frommer bestaat er dan ook een kans dat Facebook for Work aanslaat.

Toch zijn er ook wat twijfels. Vertrouwen werkgevers Facebook voldoende? Er zal immers gevoelige informatie gedeeld (kunnen) worden via Facebook for Work. Wordt Facebook wel serieus genomen als bedrijfstool? Lost het voldoende problemen op of levert het heel veel voordeel op? Het zal van de antwoorden op deze vragen afhangen in hoeverre Facebook voet aan de grond krijgt binnen bedrijven.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.