Winst is niet langer ons hoofddoel

0

Van nuchtere dozenschuiver naar wereldverbeteraar, het bedrijf Overtoom verandert radicaal. Winst is niet langer het hoofddoel, vertelt Managing-director Ghislaine Duymelings. ‘Alles wordt geïnvesteerd in de persoonlijke groei van de eigen medewerkers.’

De 250 medewerkers van Overtoom Benelux zitten middenin een veranderingsproces. Die omwenteling begon twee jaar geleden toen twee zonen het familiebedrijf Manutan van hun vader overnamen. Zij hadden idealen die veel verder gingen dan het afromen van een deel van de winst voor een goed doel. Het hoofddoel wordt volgens Managing-director Ghislaine Duymelings de persoonlijke ontwikkeling, en het opbouwen van oprechte klantrelaties.
Het bedrijf moet een plek worden waar medewerkers elkaar echt kennen en zich kunnen ontwikkelen. Via de sportschool op het terrein bijvoorbeeld, waar collega’s op de klimmuur op elkaar leren bouwen en vertrouwen. Alles gaat op de schop. Van relatiebeheer tot evaluatiegesprekken en de manier waarop collega’s met elkaar praten en elkaar durven aan te spreken.

Autonomie
De ommezwaai betekent volgens Duymelings vaste werkwijzen durven loslaten. Ze is ervan overtuigd dat je wanneer je medewerkers vrijheid geeft, en ze niet verwent met hoge budgetten, het verantwoordelijkheidsgevoel en de creativiteit vanzelf naar bovenkomen. Het signaleren van problemen, maar ook het oplossen ervan laat de managing-director steeds meer aan de afdelingen zelf over.

Ontwikkeling
Zo verzorgt de kwartaalpresentaties de directeur niet langer zelf. Dat doen de medewerkers. Laatst hielden medewerkers van het distributiecentrum een presentatie voor alle 250 medewerkers. ‘Dat noem ik nou jezelf ontwikkelen’ , zegt Duymelings trots. Ga er maar aan staan. Alle collega’s van het distributiecentrum waren erbij, om te luisteren en te ondersteunen. Het regende vragen uit de zaal. Bij mij vroeg nooit iemand wat.

Creatief ondernemerschap
Volgens Leen Zevenbergen, auteur van boeken over creatief ondernemerschap zoals En nu laat ik mijn baard staan, roept een bedrijfsmodel als dat van Overtoom veel ongeloof op. Want gaat dan niet iedereen de hele dag vergaderen? Nee, de eerste twee vergaderingen zijn heel erg druk en dan gaat iedereen weer aan het werk. Mensen willen helemaal niet de hele dag vergaderen. Het is een feit dat bedrijven die het hiërarchische model loslaten, zoals Semco, betere bedrijfsresultaten boeken. Logisch: mensen gaan meedenken.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.