Werknemer vergooit 19 miljard met ict-onkunde

7

ICT-problemen en gebrekkige computerkennis van Nederlandse werknemers kosten bij elkaar zo’n 19 miljard euro per jaar.

Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag werd gepresenteerd in Den Haag.
 
Volgens het onderzoek Ctrl Alt Delete, dat is uitgevoerd door de Universiteit Twente, daalt de productiviteit van een werknemer met 8 procent door onkunde of technische problemen met computers. ,,Werkgevers en werknemers zijn zich daar echter nauwelijks van bewust. Je kan het niet helemaal voorkomen, maar er valt veel winst te behalen op dit gebied. Elk uur dat we op een computer werken, verliezen we per persoon bijna 5 minuten’’, zegt onderzoeker Alexander van Deursen.

Opdrachtgevers voor het onderzoek, de organisaties ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig, adviseren op basis van de uitkomsten om werknemers te trainen in hun vaardigheden en hen daarop ook te toetsen. ,,De mogelijke winst van zo’n training wordt zwaar onderschat’’, aldus Van Deursen. Ook zouden werkgevers de rol van de helpdesk kunnen verbreden. Die houdt zich nu vooral met technische zaken bezig, maar zou ook een ondersteunende rol kunnen krijgen bij het aanleren van vaardigheden. ,,Daarnaast is het een idee om de spontane hulp van collega’s formeler te maken. Denk aan een ICT-buddy die als verlengstuk van de helpdesk kan fungeren’’, aldus de onderzoeker.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

7 reacties

  1. Jan Molendijk op

    Wat een cijfer gene…k. Kijk eens naar een periode van 30 jaar geleden. Alles gaat veel sneller en makkelijker in overzichten, samenvoegingen etc. door de computer. Het zijn geweldige apparaten. Dat niet iedereen zo computertechnisch is geeft helemaal niet. Vragen staat vrij en levert weer wat aandacht voor elkaar op/sociaal contact. Ik heb zelf letters en cijfers leren schrijven op een lei met een griffel. De ctr-alt-del was een nat/vochtig sponsje. Computers? Uitermate efficient ook als niet alle mogelijkheden gebruikt worden door welke oorzaak dan ook.

  2. Antoinette op

    Laten we dan maar eens beginnen met iedereen blind leren typen met 10 vingers, dat levert echt pas tijdwinst op !

  3. Een mens 100% effectief krijgen? Alleen robots zijn sneller, maar willen we dat? Waarom neemt toch die burnout fors toe?

  4. Adviezen zoals betere opleiding, helpdesk die leert op de werklek en een buddy lijken mij een burnout te helpen voorkomen. Wie is er nu niet ooit (of regelmatig) zwaar gefrustreerd geweest doordat de computer niet deed wat je wilde? Fijn toch als dat voorkomen kan worden?

  5. JanCees van Beers op

    Permanente opleiding en training van gebruikers is noodzakelijk, geen twijfel. Evenals gebruikersonderzoek. Maar ik mis de even zo noodzakelijke voortdurende reflectie van sofwaremakers en systeembeheerders op wat zij bedenken en aanbieden. Wie weet valt ook daarin nog een forse verbeterslag te maken: klantbewustzijn, klantgerichtheid, klantvriendelijkheid, die moeten in de genen zitten van elke ontwikkelaar. Er is beslist nog werk aan de winkel op dit punt! Ook dat levert op.

  6. En als de software leveranciers eens eerlijk zijn over hun product, wat het wel en niet kan, dan zou dit ook een heleboel frustratie voorkomen. Vaak wordt er, wanneer je iets koopt, gezegd dat alles mogelijk is. Maar ben je er daadwerkelijk mee aan het werk, dan blijken er toch nog veel haken en ogen aan programma`s te zitten.
    Dus software maker eerst de zaken goed uittesten.

  7. Alsof er aan onkunde niet te verdienen valt ! Kijk eens naar de mogelijkheden voor extra consultants om stoplappen aan te brengen. In de arbeidsmarkt wordt niet anders gedaan. Kijk naar het UWV, de reintegratiebedrijven, de sociale dienst. Lossen decennialang geen enkel probleem op en blijven juist daardoor in het zadel. OK je creeert een bubbel die gaat knappen maar die lost een ander wel weer op.