Wat zeggen organisaties over sociale media op de werkvloer?

1

Steeds meer organisaties gaan nadenken over een social media-beleid. Sommige werkgevers verbieden gewoonweg het gebruik van sociale media op de werkvloer.

Andere organisaties stimuleren juist het gebruik van sociale media, mede onder invloed van recente onderzoeken die uitwijzen dat sociale media ook positieve effecten (kunnen) hebben. Dit alles, mede naar aanleiding van recente social media flaters.

Werkgevers komen tot het opstellen van een social media beleid vanuit twee motieven:

  • Defensief; het beschermen van het merk
  • Offensief; het opbouwen van naamsbekendheid

In onderstaande Infographic wordt in kaart gebracht hoe verschillende werkgevers omgaan met sociale media op de werkvloer.

Enkele highlights uit de Infographic:

  • De helft van de werkgevers zegt dat alle medewerkers zonder restricties mogen twitteren, facebooken en hyven. Een kwart staat dat sommige medewerkers toe. Het overige kwart ontzegt haar medewerkers de toegang tot sociale media.
  • Een kwart van de werkgevers monitort social media gebruik van haar werknemers.
  • 55% van de werkgevers heeft een social media beleid opgesteld, waarbij de helft van de werkgevers aangeeft dat dit beleid onder én buiten werktijd geldt.
  • Een derde van de werkgevers zegt wel eens opgetreden te zijn tegen medewerkers die misbruik maakten van sociale media.
  • Training helpt medewerkers verantwoordelijk om te gaan met sociale media.

 

De hele Infographic, inclusief tips voor het opstellen van een social media beleid, is te vinden op de site mindflash.com.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Hans van Dongen op

    Een social media beleid/internetprotocol met vooral do’s en een aantal don’ts en hoe om te gaan met de privacy van de werknemer en een eventueel Bring Your Own Device-praktijk, is tegenwoordig geen overbodige luxe.

    Het gaat hierbij niet zo zeer om het beperken van de werknemers en de werkgever in hun mogelijkheden, maar juist om het aangaan van een discussie over het onderwerp en het scheppen van kaders voor beide partijen. Overleg met een eventueel aanwezige OR is noodzakelijk.

    Zie meer info ook steunpuntarbeidszaken.nl