Tien aanwijzingen dat je geen Social Business bent

0

Verward over wat onder een social business verstaan wordt? Soms is het makkelijker om het omgekeerde te zien.

Wat is nu een social business? En wat is er voor nodig om een persoon als social business leader te bestempelen? Organisaties die al wat langer bezig zijn met social media zijn ervan overtuigd dat sociale tools en praktijken bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld het inwerktraject, kunnen verbeteren. De cultuur is open en medewerkers worden gestimuleerd nieuwe dingen te proberen. Debra Donston-Miller komt ook veel voorbeelden tegen van bedrijven die gebruik van sociale technologieën voor samenwerking en voor het delen van kennis binnen de organisatie.

Vaak is het dus direct duidelijk of je een social business of social business leider bent of op weg bent er een te worden. Omgekeerd zijn er vele aanwijzingen dat je zelfs niet in de buurt komt van een social business.

Hieronder tien aanwijzingen dat jij of je organisatie niet voorop lopen wat social business betreft:

  1. Bij sociaal denk je alleen aan Facebook. Punt.
  2. Je Facebook-pagina vertoont grote overeenkomsten met de Wikipedia-pagina over de organisatie.
  3. Je organisatie is al twee jaar aanwezig op Twitter. Echter, het laatste bericht luidt “We zitten nu op Twitter, volg ons!”
  4. Je gelooft dat het checken van social media op de werkvloer ten koste gaat van de productiviteit. Je wilt dat medewerkers echt werk doen en hun tijd niet verdoen op sociale media.
  5. Niemand binnen de organisatie begrijpt sociale technologie echt. En niemand is ook echt geïnteresseerd om te zijner tijd een leidende rol te gaan vervullen bij de implementatie van sociale technologie.
  6. Je begrijpt niet waarom andere organisaties moeite hebben met klachten van klanten of negatieve commentaren via sociale media of de eigen website. Jouw bedrijf verwijdert die gewoon.
  7. Je ziet de waarde van het gebruik van sociale media voor de marketing-afdeling. Echter, je ziet geen enkele reden waarom andere afdelingen gebruik zouden moeten maken van sociale media.
  8. Je hebt gehoord dat interne social business-technologieën van belang zijn, en je hebt verhalen gelezen over bedrijven die geld besparen en de productiviteit verhogen met dergelijke systemen. Je denkt dat social business technologie waarschijnlijk de moeite waard is, maar de lijnmanagers hebben geen tijd of zin om mee te doen en feedback te geven. Je vraagt dus de IT-afdeling om iets te zoeken dat goedkoop is en snel te implementeren en je te laten weten wanneer het operationeel is.
  9. Als en intern social business platform wordt geïmplementeerd, neemt je de houding, “Als je het bouwt, komen ze vanzelf” – aan. Immers, je hebt gehoord dat de ontwikkeling van sociale bedrijfsprocessen bij bedrijven tot op zekere hoogte organisch is. Je denkt dat medewerkers het systeem wel zullen gaan gebruiken als ze er behoefte aan hebben.
  10. Je zet interne en externe sociale media in, maar je maakt geen gebruik van meet- of monitoringsystemen. Je onderbuik vertelt je dat alles goed gaat en dat investeringen terugverdiend worden.

Op basis van bovenstaande tien aanwijzingen zullen heel wat organisaties constateren dat ze nog een lange weg te gaan hebben alvorens ze een social business zijn. Doe het omgekeerde van bovenstaande signalen en wordt met succes een social business.

Dit artikel van Debra Donston-Miller is te vinden op de site van InformationWeek.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.