‘Streng social-mediabeleid vaak onnodig’

1

Volgens opleidingsdeskundige Bill Cushard leggen nog teveel HR-managers de nadruk op het opstellen en – ‘met harde hand’ – handhaven van een social-mediabeleid. Cushard stelt dat werkgevers beter kunnen inzetten op social-mediatrainingen.

De ironie is dat de overgrote meerderheid van medewerkers zich nooit negatief over hun werk of werkgever zullen uitlaten. Toch voelen organisaties zich gedwongen om veel geld en tijd te besteden aan het opstellen van beleid en bijbehorende sancties en het monitoren van personeel.

Cushard roept iedereen op om een webinar te bekijken van consultancybedrijf Altimeter Group.

Cushard zet de drie belangrijkste conclusies uit het webinar op een rij:
1. Leer medewerkers zelf oordelen
Het is belangrijk dat organisaties opleidingsprogramma’s ontwikkelen waarin kennis wordt overgedragen over de impact van sociale media. Tijdens trainingen moet benadrukt worden dat medewerkers hun gezonde verstand moeten gebruiken. Dat is veel  beter dan vertellen wat medewerkers niet mogen doen. Vertrouwen is goedkoper dan controleren.

2. Maak gebruik van ervaren sociale media gebruikers
Het identificeren van medewerkers die veel ervaring hebben met sociale media zou onderdeel van ieder trainingsprogramma moeten zijn. Deze medewerkers spelen een belangrijke rol bij het promoten van het gebruik van sociale media binnen de organisatie.

Deze ambassadeurs kan geleerd worden hoe zij hun collega’s kunnen overhalen om sociale media in te zetten voor zichzelf en hun werk. De adoptie van sociale media op de werkvloer gaat zo veel sneller, medewerkers zien er de voordelen van in en voelen zich meer verbonden met elkaar.

3. Benadruk de waarde voor de organisatie
Het gebruik van sociale media in organisaties kan enorme voordelen opleveren. Een goed social-mediatrainingsprogramma benadrukt deze voordelen. Een voorbeeld is een intern blog waar medewerkers over projecten kunnen schrijven waaraan zij werken. Door een servicemedewerker die schrijft over vragen van klanten kan de marketingafdeling producten of diensten (laten) verbeteren.

Bron: Human Capitalist

Meer weten over social media? Kom naar HR the next level!

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Rob van Gemert op

    Volgens mij ontkom je er niet aan om als HR omgangsregels op te stellen. Dus moet je in beide (opleiden en regels) investeren.