Sociale innovatie: wat is dat precies?

0

Innovatie is niet alleen toepasbaar op technologie en producten, maar ook op de mens en de manier van werken. Dat noemen we sociale innovatie.

Door onder andere meer ruimte te geven aan samenwerking buiten de vaste organisatielijnen om, stimuleren bedrijven de ontwikkeling van nieuwe producten.
Betrokkenheid van medewerkers

Professor Henk Volberda, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en toonaangevende wetenschapper bij research over dit onderwerp: “Allerlei onderzoeken laten zien dat bedrijven met veel aandacht voor sociale innovatie het aanzienlijk beter doen. DSM bijvoorbeeld, dat bedrijf begon ooit in de kolenmijnen, maar zit momenteel volop in life sciences en richt zich nu meer en meer op duurzaamheid. Dat doen ze onder meer door hiërarchische lagen te schrappen en medewerkers te prikkelen om actief mee te denken over belangrijke uitdagingen van de organisatie. Het echt benutten van deze collectieve intelligentie levert goede en zeer bruikbare innovaties op.”

Sociale innovatie is als extra zuurstof
Uit onderzoek van TNO in opdracht van Tempo-Team blijkt dat bijna de helft van de onderzochte bedrijven sociale innovatie al in meer of mindere mate toepast. Zij kiezen voor minder hiërarchie op de werkvloer, laten medewerkers flexibeler werken en zetten in op co-creatie met andere bedrijven. Niet zonder succes. “Meer dan 50 procent vindt dat de arbeidsproductiviteit daarmee is verbeterd. Ook neemt de kwaliteit van producten en diensten substantieel toe,” zegt Aad van der Werf, Manager Market Intelligence bij Tempo-Team. “Dertig procent van hen geeft aan dat ook het serviceniveau en daarmee de klanttevredenheid is toegenomen. Sociale innovatie is als extra zuurstof, organisaties presteren er beter door.”

Omzetgroei
TNO doet al langer onderzoek naar de effecten van sociale innovatie bij bedrijven. Tussen 2007 en 2010 werd gemeten in welke mate sociale innovatie bijdraagt aan groei. “De 25 procent snelst groeiende bedrijven behaalde zo’n 50 procent meer omzetgroei dan hun collega’s,” vertelt professor Steven Dhondt, senior onderzoeker bij TNO. “Die snelle groeiers investeerden veel meer in sociale innovatie.” Tempo-Team adviseert bedrijven dan ook om hier snel werk van te maken. “Door de crisis zijn veel organisaties introvert en behoudend geworden,” aldus Van der Werf. “Dat is begrijpelijk, maar daardoor blijven innovaties uit en dreigen ze de aansluiting te missen nu de markt weer aantrekt.”

Lees ook: ‘Sociale Innovatie verbetert kwaliteit van arbeid‘ en ‘Sociale innovatie zingt rond, en wat doet HR?

Bron: Tempo-Team

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.