Sociale Innovatie nodig om gebruik te maken van ICT

1

Nederlandse arbeidsorganisaties moeten aan de slag met Sociale Innovatie om de beschikbare ICT-mogelijkheden beter te kunnen gebruiken.

We zouden dan een groter concurrentievermogen krijgen. toch steeg ons land van plaats 11 naar 6 ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de ‘Networked Readiness Index’ van World Economic Forum.

In de Networked Readiness Index  komt tot uitdrukken in hoeverre landen in staat zijn om ICT-mogelijkheden uit te nutten in concurrentievoordeel. Het World Economic Forum lanceerde onlangs de elfde editie, met aandacht voor 142 landen.
Volgens hoogleraar Henk Volberda, directeur van kennisinstituut INSCOPE: Research for Innovation aan de Erasmus Universiteit, zie je dat landen die ICT slim gebruiken, dat weten om te zetten in een beter concurrentievermogen. ‘Kijken we bijvoorbeeld naar de Nederlandse gezondheidszorg, dan zien we dat de technische mogelijkheden er allemaal wel zijn, maar dat die nog niet optimaal gebruikt worden. De productiviteit zou nog veel verder kunnen toenemen, wat positieve consequenties heeft voor het maatschappelijk welzijn en ons concurrentievermogen.’

Wat doet Nederland goed?

Ons land scoort goed op verschillende gebieden. Volgens het onderzoek heeft Nederland de hoogste penetratiegraad  van breedband internet ter wereld, ’s werelds meest competitieve internet- en telefoniemarkt, het op één na hoogste percentage computers per huishouden, en het op twee na hoogste percentage huishoudens met internet toegang. Daarnaast scoort Nederland hoge ogen op het gebied van veilige internetservers, relatief aantal middelbaar scholieren, het aantal kennisintensieve banen als percentage van de beroepsbevolking, het aantal procedures om een contract af te dwingen, het aantal ICT PCT patenten per hoofd van de bevolking, internettoegang in scholen, de rechterlijke onafhankelijkheid, de beschikbaarheid van de nieuwste technologieën, concurrentie-intensiteit, internet bandwijdte en de beschikbaarheid van digitale content.

Waarop scoort Nederland minder?

Nederland scoort met name relatief zwak op het gebied van de hoogte van de tarieven voor mobiel bellen, de hoogte (in termen van winstpercentage) van het belastingtarief en de netwerkdekking van mobiel bellen. In de beoordeling van Nederland wordt de betaalbaarheid van ICT gezien als de zwakste schakel. Volgens Volberda laten we het vooral liggen bij de toepassing: de ICT-mogelijkheden zijn er vaak wel, maar worden niet gebruikt.

Sociale Innovatie

Dat is dus ook de taak voor Nederland: meer gebruik maken van de mogelijkheden die er al zijn. Op die manier zou ons concurrentievermogen nog verder kunnen stijgen. Volberda: ‘We moeten kijken naar nieuwe manieren van werken, managen en organiseren om zodoende nieuwe ICT toepassingen beter te benutten. Innovatieve manieren van werken, managen en organiseren zijn cruciaal om ICT-toepassingen om te zetten in bijvoorbeeld betere bedrijfsresultaten.’

Hoe dan?

Op welke manier zouden bedrijven dan anders moeten organiseren? Volberda: ‘Dat is de verkeerde volgorde. Je moet kijken naar de ideale manier van organiseren, en dan kijken hoe je ICT daarbij kunt gebruiken. ICT moet je daarin niet dominant laten zijn. Als je nieuwe ICT introduceert (bijvoorbeeld rond Het Nieuwe Werken) en de organisatie blijft nog op de oude manier denken, dan geeft dat alleen maar frustratie. Pas wanneer je nieuwe ICT toepast samen met bijvoorbeeld een plattere organisatie, kun je positieve effecten verwachten.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ger Boeyink op

    LS,

    Hoe dan? Niet genoeg!.

    Er is een neiging aan het (technologische) engagementplatform, technologische versnellers toe te voegen – innovatie – en daaraan grote waarde toe te kennen, de oplossing van alle kwalen! Haarlemmer olie. Maar hier gaat het vaak ook vanaf het begin mis. Het initiatief eindigt in rommeligheid, complexheid, richtingloosheid en frustratie. Het werkt alleen onder de voorwaarde dat dit engagementplatform primair en integraal tevens klant-&medewerkertevredenheid insluit. Voor medewerkers wordt het allemaal zinvoller waardoor ze meer voldoening en plezier in het werk krijgen. Maar ja, dat kan allemaal pas als de medewerkers betrokken worden bij een strategische intentie die deze slag wil maken. De kern van Sociale Innovatie.
    Lees workimprovers.nl.

    Ger Boeyink

    , zeker als ook de resultaten – het verdienvermogen (2) – toenemen.