Sociale innovatie beter dan technische innovatie

1

Als bedrijven de concurrentiekracht willen vergroten, doen zij dat vaak met name door technische innovatie. Ze schaffen nieuwe producten aan of verbeteren de oude. Onderzoek van onder andere Henk Volberda (hoogleraar strategisch management) toont echter aan dat het succes van vernieuwingen voor 75% wordt bepaald door sociale innovatie en slechts 25% door technische innovatie.

Als medewerkers meer ruimte krijgen om te doen waar ze echt goed in zijn, zie je daar de resultaten van terug. Sociale innovatie maakt medewerkers breder inzetbaar, mondig, vaardig, creatief en klantgericht. Het stimuleert medewerkers om zichzelf te ontwikkelen en verbetert taakverdeling, waardoor doelstellingen efficiënter worden bereikt. Deze verbeterde inzet van personeel heeft veel meer effect dan nieuwe computers of andere apparatuur.

Uiteraard moet ook goed naar de managers gekeken worden. Medewerkers kunnen alleen de ruimte nemen om hun talenten in te zetten als zij die ruimte ook krijgen van hun leidinggevende. Zoals Eric Alkemade, manager die zijn aandacht vooral richt op het aanspreken van de menselijke energie in organisaties, zegt in een blog: ‘Of medewerkers goed zijn en goed presteren, bepaalt u als manager in hoge mate zelf door de bril waarmee u naar uw medewerkers kijkt. Medewerkers voelen het door hun management gehanteerde mensbeeld feilloos aan en reageren hierop dienovereenkomstig.’

Bron: innovatieforganiseren.nl

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Leon Brinkers op

    Sociale innovatie is vooral belangrijk om de Y Generatie duurzaam geïnspireerd aan boord van organisaties te houden. 68% van de jongeren gaf laatst nog aan te overwegen een andere baan te gaan zoeken en dit binnen een jaar te willen realiseren. De Generatie Y (of de ?Millennials?) dient anders benaderd te worden om in te kunnen tappen op hun arbeidspotentieel, ze zijn sociaal en voor hen is werken niet automatisch het pad naar een succesvol leven. Op dit moment zien vooral grote hiërarchische organisaties hun Young Professionals (generatie Y) al na één jaar vertrekken. De reden hiervoor is dat hun leef- en denkwijzen niet aansluiten op bestaande structuren en culturen binnen de meeste organisaties. Hoog tijd om deze groep wat nu al ruim 36% van de beroepsbevolking groot is anders te gaan benaderen.

    Leon Brinkers burn-out specialist @deopening.nl