Social media recruitment-succescase

1

Er wordt veel gepraat en geschreven over het inzetten van sociale media voor het werven van medewerkers. Echter, succesvolle cases op dit gebied zijn dungezaaid. Wat levert social media recruitment nu op? Waar moet je op letten?

Recent verzorgde Matt Lavery, verantwoordelijk voor Talent Acquisition bij UPS, een uitgebreide presentatie over de sociale media recruitment-activiteiten en resultaten van UPS.

De aanleiding voor UPS om sociale media in te gaan zetten voor recruitment was het feit dat UPS Jobs video’s gedeeld werden via sociale media. De video’s werden ruim 1,5 miljoen maal bekeken. Dat zorgde, ondanks het snoeien in het recruitmentbudget, voor een constante stroom van sollicitanten. UPS besefte toen de kracht van sociale media en besloot daarvan voortaan (vanaf medio 2009) gebruik te maken bij het vervullen van vacatures.

Er werd onder andere een Twitter-account ingericht, een UPSjobs Facebook-pagina aangemaakt en sms werd geïntegreerd in radio- en print-uitingen. Al deze middelen en kanalen werden weer geïntegreerd in de totale recruitment-strategie en later nog aangevuld met onder andere een mobiele site en een Google+-pagina. Meteen werd ook een systeem ingericht om gedurende drie jaar alle activiteiten,  en de resultaten daarvan, te meten.

In de presentatie worden cijfers per kanaal en per jaar gegeven. Hieronder de resultaten van 2011:

In de presentatie wordt tevens de Return On Investment (ROI) berekend van de recruitmentinspanningen via Twitter en Facebook in 2009. Een volger op Twitter is volgens UPS bijvoorbeeld 7,5 dollar waard en een tweet 30 dollar. Een een succesvolle "hire", een aangenomen kandidaat, wordt een waarde van 750 dollar toegekend. De opbrengsten, ruim 82.000 dollar, overtreffen de investering van 7.500 dollar ruimschoots. Ook in Facebook wordt 7.500 dollar geïnvesteerd. De ROI is hier, met ruim 150.000 dollar, nog beter. In 2009 worden 7 personen via Twitter en 12 via Facebook aangenomen.

Een aantal lessen die UPS geleerd heeft:

  • Effectieve recruitment via sociale media vergt veel tijd en resources. De juiste technologie en adequate planning en meetsystemen zijn noodzakelijk. Het inzetten van sociale media voor recruitment is een marathon, geen sprint, aldus UPS.
  • Integreer social media recruitment in de totale recruitmentstrategie. Sociale media moeten geïntegreerd worden in de totale recruitmentmiddelenmix. Dus bijvoorbeeld ook op de werkenbij-pagina en in het referral recruitment-programma.
  • De ROI van de social media recruitmentinvesteringen is positief
  • Zorg voor een lange termijn scope, maar stel korte termijndoelen (mijlpalen) om te behalen vast.

Nog veel meer feiten en cijfers zijn de zien in de 45 slides tellende presentatie op Slideshare.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Interessant om te zien hoe social media nu eens op een meetbare manier wordt ingezet. Ook wel interessant hierbij zou zijn geweest: hoe is de kwaliteit van de kandidaten per social media kanaal? Dus eigenlijk de mate van tevredenheid van de afdeling HR over de inzet van verschillende social media kanalen voor recruitment. Vanuit de vacaturebank solliciteren.nl zijn we gestart met een klein onderzoek dat zich hier meer op focust. Wellicht interessant om te volgen?