‘Social media kans voor bedrijven’

1

Social media vormen een uitdaging voor bedrijven. Hun reputatie kan op internet worden gemaakt of gekraakt.

Bovendien zitten sommige werknemers regelmatig in de tijd van de baas te ‘facebooken’ of te ‘twitteren’. Bedrijven als KPN en AkzoNobel denken na over een code voor het gebruik van social media door werknemers. Hoe gaan bedrijven om met de opkomst van social media? Vijf vragen aan Jeroen voor ’t Hekke, die ondernemingen adviseert bij het omgaan met social media.

1. Zijn social media een probleem voor bedrijven?

,,Social media hoeven geen last te zijn, mits je er iets mee doet. Er wordt namelijk veel over je gezegd als bedrijf. Reclame gaat snel op internet, maar dat geldt dus ook voor negatieve reclame. Als een bedrijf hiermee niet goed omgaat, kan het een last zijn.”

2. Hoe gaan bedrijven er dan mee om?

,,Verschillend. Het kabelbedrijf UPC bijvoorbeeld heeft naar aanleiding van de vele negatieve berichten op social media een speciaal team opgericht dat op het internet monitort wat er over het bedrijf wordt gezegd. Als er iets wordt gezegd, reageert het team meteen door die persoon te benaderen en een oplossing voor zijn probleem te bieden. Dit is overigens niet nieuw, maar het gebeurt wel vaker door bedrijven.”

3. Veel bedrijven zijn bezig met het opstellen van een code. Wat vind je hiervan?

,,Als hun werknemers de hele tijd privé aan het twitteren zijn, kan ik het wel begrijpen. Ik heb ook collega’s die zeggen dat ze superdruk zijn en als je het nakijkt, waren ze al die tijd gewoon bezig met hyves. Dus ik snap heel goed dat sommige bedrijven een code willen opstellen.”

4. Wat betekent zo’n code voor de social media zelf?

,,Ik denk niet zoveel. Als de 200.000 Nederlandse gebruikers van Twitter niet tijdens hun werk tweets kunnen plaatsen, dan doen ze dat wel op andere tijden. Dus ik denk dat voor de social media zelf weinig verandert.”

5. Bieden social media niet juist een kans voor veel bedrijven?

,,Ik vind van wel. Je kunt snel en kort een bericht de wereld in sturen, maar ook bijvoorbeeld meningen van anderen peilen. Bedrijven moeten er de kansen van zien en het niet als bedreiging zien. In plaats daarvan moeten ze er slim mee omgaan.”

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Kees Kamsteeg op

    Vaak zijn de directies van bedrijven voortgekomen uit de generatie die is opgegroeid met Flipper, Skippy en Thunderbirds. Dan staan Twitter, Facebook, YouTube en andere prachtige ontwikkelingen niet meteen top-of-mind bij de CEO?s, CFO?s en HR-managers. Zelf stam ik ook uit die generatie.

    Onbekend maakt onbemind en dus worden de kracht en kansen van social media en sociale netwerken niet onderkend. Wel worden de bedreigingen en veronderstelde bedreiging van eigen macht gezien, dus gaat men ervan uit dat alles weer geregeld moet worden. Volledig in de lijn van het Angelsaksische ?controll-model? waarin mijn generatie is opgeleid.

    Om als bedrijf en werkgever echter de kansen van social media te kunnen pakken dient een bewustwording op directieniveau plaats te vinden. En als goed bestuurder dien je deze kans te pakken want het is een steeds belangrijker onderdeel van je marketing-mix. Doe je nu niet mee als bedrijf, dan sta je over een paar jaar aan de zijlijn.

    Wat houdt dit in voor directies? Veelal leren loslaten, veranderend leiderschap en gebruik maken van de eigenschappen, capaciteiten en motivatie die medewerkers bezitten. Dus vertrouwen schenken. Geheel in lijn van Mathieu Weggeman?s boek ?Leidinggeven aan professionals? Niet doen.?
    En dat begint vaak met goede training en opleiding van je medewerkers op gebied van social media, het uitspreken van verwachtingen en ook als directie jezelf ontwikkelen op deze nieuwe gebieden.

    Kansen voor bedrijven door social media? Zeker, dus pak ze!

    Kees Kamsteeg
    headhunter en social media bewustmaker

    nl.linkedin.com/in/keeskamsteeg