Social media belangrijker bij zoeken baan

4

Social media, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter, nemen in hoog tempo de rol van traditionele vacaturesites over bij het vinden van een baan. Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt vaker alleen nog maar social media om vacatures te zoeken.

Deze razendsnelle opmars van social media op de arbeidsmarkt blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor. Onderzoeksbureau Blauw Research deed onderzoek onder 810 werkenden, een doorsnee van de arbeidspopulatie van Nederland.

Social media inzetten bij zoeken baan
Opvallend is de rol die social media tegenwoordig spelen bij het vinden van een baan. Van de ondervraagden zegt 22 procent dat zij alleen nog maar social media zouden gebruiken om vacatures te zoeken in plaats van traditionele vacaturesites. Met name laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog social media (31 procent).

Social media worden ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever, als voorbereiding op een sollicitatie (40 procent). Een interessant gegeven: veel werknemers (59 procent) wantrouwen de informatie over werkgevers op social media. Mogelijk zijn zij zich bewust van het subjectieve karakter van social media of de commerciële aard van corporate profielen.

Social media steeds belangrijker bij werving
Marc Feitsma, Manager Internet bij Randstad Nederland, denkt dat veel werkgevers zich nog onvoldoende realiseren dat social media voor werknemers belangrijk zijn geworden. ‘Veel werkgevers denken nog dat het een hype is die overwaait en die vooral privé een rol speelt. Dit onderzoek toont aan dat het fenomeen social media nadrukkelijk een rol speelt op de werkvloer. Social media worden voor werving snel belangrijker. De reputatie van bedrijven als werkgever wordt mede bepaald en beoordeeld in de social media.’

Feitsma noemt het een opvallende onderzoeksuitkomst dat slechts 37 procent van de werkgevers spelregels heeft opgesteld over wat werknemers op social media mogen vertellen. ‘Een groot deel van de werkgevers ziet er dus niet op toe dat de "buzz" rondom hun organisatie in bepaalde mate wordt gevolgd en gestuurd. Een gemiste kans.’

Profiel op LinkedIn en Facebook
Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op social media zoals LinkedIn en Facebook. Met name in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van social media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt.

Een kwart van de werknemers in Nederland gebruikt social media om hogerop te komen. Vooral mannen, jongeren en hoogopgeleiden hebben de social media ontdekt als het middel naar de top.

Bij het enthousiasme in grote delen van de arbeidsmarkt over social media vallen ambtenaren wat uit de toon. Werknemers bij de overheid hebben minder vertrouwen in en ervaring met social media. In deze sector hebben medewerkers ook minder vaak een profiel op Linkedin of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook minder bij (31 procent).

Zakelijk profijt van social media
Een op de drie werknemers heeft zakelijk profijt van social media. Met name hoogopgeleiden (37 procent) en jonge werknemers (36 procent) zijn daarover heel positief. Desondanks biedt slechts een minderheid van de werkgevers toegang tot social media op het werk.

Veel werknemers zoeken in social media informatie over klanten. Ook hier zijn werknemers uit de dienstverlening sterk vertegenwoordigd, al geven ze grif toe dat social media hen ook wel enigszins van het werk houden (38 procent).

Twitter wordt concurrent e-mail

In het onderzoek neemt Twitter een opvallende plaats in. Twitter lijkt een geduchte concurrent te worden van e-mail als intern communicatiemiddel: zo gebruikt 24 procent van de werknemers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail om collega’s op de hoogte te houden van wat ze doen.

Eveneens 24 procent van de jonge werknemers gebruikt in dit opzicht eerder Twitter dan e-mail. Ook onder 21 procent van de hoogopgeleiden is het sturen van een tweet populairder dan een e-mail om collega’s op de hoogte te houden.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. ambtenaar 30 op

    inderdaad. social media is het middel om (blijvend) in contact te staan met mogelijk nieuwe werknemers (vraag) en werkgever (aanbod).
    Jobmarketing heeft zijn bekenheid gekregen. voldoende goeroes (in Nederland) op dit gebied, zie google.
    en met name het nieuwe CV is ook van belang. Het hoeft niet allemaal meer standaard vandaag de dag.

  2. Voor het vinden van banen speelt Social Media een belangrijke rol. Dit wordt mede veroorzaakt door de snelheid waarmee nieuws verspreid kan worden, en het gemak waarmee specifieke doelgroepen elkaar kunnen informeren.

    Met name LinkedIn en Twitter zorgen voor bovengenoemde effecten in Nederland.

    Ik ben wel nieuwsgierig of er mensen zijn die hun (positieve of negatieve) verhalen zouden willen delen voor een Social Media Handboek dat ik aan het schrijven ben (socialmedia-handboek.nl).

    Zo kunnen we misschien de werkgevers overtuigen van het nut van Social Media voor het bedrijf.

    Bedankt voor dit duidelijke artikel.

  3. ambtenaar 30 op

    @Rene: je website bekeken, mooi initiatief.
    ingeschreven voor nieuwsbrief.
    hoop op een goed gevolg.

    NB: er is wel een aantal sites actief op dit gebied zoals je wellicht weet.

  4. Emmanuel Kuehn op

    Gebruik maken van Sociale Media om te solliciteren is niet meer weg te denken.
    Het belangrijkste is – welk imago heb je over jezelf op Sociale Media platforms achtergelaten (LinkedIn, facebook, Twitter,…).
    Je digitaal DNA is reeds op het web, dus let goed op en bedenk voor jezelf een Sociale Media strategie.
    Aan de andere kant, bedrijven die een sollicitatie plaatsen zouden ook een duidelijke Sociale Media strategie moeten aannemen.
    Voor meer informatie, lees mijn blog: socialmediacoaching.wordpress.com
    en bezoek mijn site: kuehn.nl