Social media: arbeidsbemiddelaars laten kansen liggen

4

Het gebruik van social media door recruitmentorganisaties houdt nog niet over. Professionals in Flex onderzocht tien arbeidsbemiddelaars op de inzet van social media ten behoeve van hun dienstverlening. USG Capacity benut de mogelijkheden van social media het best.

USG Capacity scoort vooral hoog door de goede integratie van social media in haar website, het bloggen op Marketingfacts.nl en het actief onderhouden van een levendige Twitter-community.

Aanwezigheid op en gebruik van social media maatgevend
Door Professionals in Flex zijn tien arbeidsbemiddelaars geselecteerd die zich (onder meer) focussen op de doelgroep marketing- en communicatieprofessionals. Vervolgens zijn ze beoordeeld op de volgende facetten:

  1. Actieve verwijzing naar én integratie van social media binnen hun eigen website
  2. Mate van actieve verwijzing naar social media-activiteiten van recruiters / intercedenten bij vacatures. 
  3. Aantal volgers, likes, connecties en groups op social networks LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves en YouTube. 
  4. Ontplooide activiteiten op diverse social networks, waarbij vooral gelet werd op interactie met de doelgroep versus het (louter) zenden van vacatures. 
  5. Andere activiteiten met betrekking tot social media.

Vanwege het decentrale en meestal individualistische karakter van activiteiten op social media die door intercedenten en recruiters zélf ontplooid worden, is daar in de analyse geen rekening mee gehouden. Ook is de ranking niet gebaseerd op ROI of omzetgrootte.

Ranking en conclusie per geselecteerde arbeidsbemiddelaar

1: USG Capacity
Onderhoudt actief contact met hun Twitter-community en participeert er volop. Niet voor niets hebben zij de meeste volgers van de gerankte arbeidsbemiddelaars. Daarnaast legt USG Capacity op haar website actief de link naar haar participatie op social networks en vermeldt er de Twitter- en Linkedin-accounts van recruiters. Dat ook nog eens hun Operationeel Directeur actief blogt op www.marketingfacts.nl, een van de meest toonaangevende blogs voor marketing- en communicatieprofessionals, maakt hun nummer 1-positie onbetwistbaar.

2: SchaalX
Deze recruitmentorganisatie participeert actief op Twitter. SchaalX heeft echter een (veel) kleiner aantal volgers dan USG Capacity, waardoor de impact van social media bij hen kleiner is. Verder verwijst SchaalX actief vanuit hun website naar social media en heeft hun Facebook-pagina het grootste aantal fans, al worden daar weinig activiteiten ontplooit.

3: Babbage Company
Babbage Company beheert een groot Twitteraccount, maar legt het af tegen USG Capacity en SchaalX omdat ze zich voornamelijk bezighouden met het zenden van vacatures in plaats van actief te participeren op social media. Desondanks een derde plaats vanwege het groot aantal volgers en omdat de overige onderzochte arbeidsbemiddelaars (veel) minder actief zijn dan Babbage Company.

4: Werfselect
Qua activiteiten op social media vergelijkbaar met SchaalX, alleen dan op (nog) kleinere schaal. Werfselect krijgt echter de aanmoedigingsprijs, omdat zij met Topmarketeersnetwork.com een poging waagt om een eigen social network op te zetten.

5 – 6: Projactive en OnlyHuman
Beide zijn weinig actief op social media. Het betreft vooral het zenden van vacatures. Projactive scoort iets hoger vanwege licht betere participerende activiteiten op met name Twitter.

7: Ambitious People
Ondanks het grote aantal volgers op Twitter en de vele leden van hun Linkedin-groep, scoort Ambitious People laag vanwege het louter zenden van vacatures via social networks. Daarnaast is op hun website nauwelijks te achterhalen welke activiteiten ze op social media ontplooien.

8 – 10: YER Interim, Yacht en Michael Page
Deze drie bemiddelaars scoren het laagst op de inzet van social media. Je zou verwachten dat zulke gerenommeerde recruitmentorganisaties social media actief inzetten als additioneel wervingskanaal en voor het uitbouwen van hun employer brand. Yacht en Michael Page hebben weliswaar veel volgers op Twitter, waarschijnlijk door de naamsbekendheid, maar de volgers krijgen alleen vacatures gepresenteerd (Yacht en YER Interim) of er gebeurt zelfs helemaal niets (Michael Page). YER Interim doet het nog het minst slecht van deze drie, vanwege twee iets actievere LinkedIn-groepen en een (diep in de website weggestopte) verwijzing naar hun Twitter-account.

Algemene conclusie
Social media wordt door de meeste arbeidsbemiddelaars vooral nog traditioneel ingezet als wervingskanaal, waarbij zenden belangrijker is dan interactie. Van de onderzochte bemiddelaars zetten alleen USG Capacity en SchaalX social media daarnaast ook in voor employer branding.

Bart Verlegh, associate bij Professionals in Flex en auteur van de whitepaper Hoe social media de uitzendbusiness fundamenteel verandert.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Marco van Hurne op

    Erg leuk onderzoek. De consultant die dit allemaal gestart is bij USG Capacity was Wenda Keijzer overigens. Niet door er over na te denken, maar door het gewoon te doen. Het internet is je database. Je moet er alleen mee in een dialoog komen.

  2. Dag Bart,

    Leuke aanzet, maar eh…. er zijn toch wel meer HR bemiddelaars actief op social media dan bovengenoemde ???
    Kijk anders eens bijvoorbeeld op 1001interimjobs.nl voor een lijstje.

  3. Tempo-Team is zeer actief met een online campagne Blijf Bezig via LinkedIn discussiegroepen, daarnaast wordt door alle vestigingen getwittert en facebookaccountbijdragen gelevert. Daarnaast is er recentelijk een interactieve nieuwe website gelanceerd waar ook in grote mate rekening gehouden is met Social Media activiteiten! Ik ben erg benieuwd waarom Tempo-Team niet voorkomt in deze lijst.

  4. Sabine schreef: Ik ben erg benieuwd waarom Tempo-Team niet voorkomt in deze lijst.

    Ik vermoed omdat Tempo-Team zich niet richt op MarCom-proefessionals. Zoals je kan lezen richt het onderzoek zich specifiek op een selectie van bemiddelaars van dat type professionals. Ik vermoed dat daarvoor gekozen is, omdat je mag verwachten dat men in de sector marketing/communicatie voorop loopt als het gaat om gebruik van social media.