Blog: Slikt de consultant zijn eigen medicijn?

0

U kent ze wel! De adviseurs die binnen ‘ no time’ een nieuwe structuur of cultuur voor uw organisatie in elkaar timmeren. Populaire en vernieuwende ideeën zijn aan de orde van de dag. Zelfsturende teams, sociale innovatie en dienend leiderschap, allemaal werkvormen die de adviesindustrie het bedrijfsleven opdringt. Maar in welke mate zijn deze consultants bij machte om hun advies ook in de eigen werkomgeving toe te passen?

“Zij die willen verbeteren vormen zelf het grootste obstakel”

Dat het de taak is van een adviesbureau om met vernieuwende ideeën te komen is niet nieuw en zeker niet verkeerd. Ik ben er van overtuigd dat zij juist een grote toegevoegde waarde kunnen leveren aan veranderende organisaties. Vaak hebben adviseurs meer kennis en tijd om trends en ontwikkelingen te volgen dan HR die haar handen vol heeft aan de waan van de dag. Bovendien schiet ik mijzelf in de voet op het moment dat ik dat niet zou vinden. Maar ook deze beroepsgroep moet zichzelf regelmatig onder de loep nemen.

Je verwacht het niet, maar het zijn vaak juist hoogopgeleide adviseurs en professionals die beperkt reflecteren. Zij zijn enthousiast om continue verbeteringen in organisaties door te voeren, maar vormen zelf vaak het grootste obstakel, aldus Chris Argyris (1999) in zijn klassieke artikel Teaching Smart People How to Learn. Vijftien jaar lang volgde hij managementconsultants werkzaam bij “de grote jongens” in de VS en kwam vervolgens tot de conclusie dat deze beroepsgroep de schuld voor problemen toeschrijft aan slecht leiderschap,  onduidelijke doelstellingen of eigenwijze klanten. Het eigen handelen is daarentegen zelden het onderwerp van gesprek.

Dit heb ik zelf ook zo ervaren bij Peperclip, een adviesbureau van afstudeerders van de HRM studie aan de Hogeschool van Amsterdam. Klanten werden voorzien van waardevolle adviezen. Adviezen die ook in de eigen organisatie van toegevoegde waarde kunnen zijn maar niet of nauwelijks zijn toegepast. Maar niet alleen de jonge honden van Peperclip stappen in deze valkuil. Tijdens een workshop van Berenschot voor Tilburgse studenten is mijn vraag in welke mate het bureau zelf vernieuwend opereert als volgt beantwoord: “wij zouden verdomd veel van onze eigen adviezen kunnen leren”.

“Practice what you preach”

Adviesbureaus zouden inzichtelijk moeten maken wat hun interne werkwijze is, juist op die onderwerpen waarin zij veelvuldig adviseren. Pas dan kan je als adviesnemer inschatten of de adviseur jou kan voorzien van advies dat ook in de praktijk werkt. Gelukkig bestaan er bureaus die (voor zover relevant) ook toepassen wat zij adviseren. Sinds enige tijd werk ik in een zelfsturend team en dat is af en toe best lastig! Het duurt even voordat alle voordelen zichtbaar  worden, maar ik leer er ontzettend veel van. Het grootste voordeel dat ik er tot nu toe voor mijzelf heb uitgehaald is dat ik de klant daardoor veel beter kan begrijp en weet dat de implementatie ingewikkelder is dan het lijkt.

Jessy van den Boogaard is HR consultant bij SBI ‘samenwerkt’ en student aan de Universiteit van Tilburg.

Lees meer blogs van Jessy en zijn collega’s.

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer