Serendipiteit op de werkvloer

0

Veel innovatieve ideeën ontstaan toevallig. Mensen ontmoeten andere mensen (met soms een totaal andere achtergrond, andere ideeën, etc.) en komen tot nieuwe inzichten. Steeds meer bedrijven willen deze ’toevallige’ ontmoetingen stimuleren door de kans te vergroten dat collega’ s van verschillende afdelingen en zelfs werknemers van andere bedrijven elkaar tegen het lijf lopen.

Wetenschappelijke studies tonen aan dat collega’ s die dicht bij elkaar werken beter samenwerken. Onderzoekers van de universiteit van Michigan bestudeerden 172 wetenschappers en ontdekten een duidelijk verband tussen het gezamenlijk gebruiken van ruimtes en de mate van samenwerking. Voor elke 10 meter die ze gezamenlijk gebruikten werd er tot wel 20% meer samengewerkt. Hoe vaker je een collega ziet en tegenkomt, hoe groter de kans dat je daar een gesprek mee begint. En gesprekken kunnen weer leiden tot kennisoverdracht of nieuwe inzichten.

Google
Google-producten als Gmail en Street View zijn ontstaan uit informele, toevallige gesprekken tussen medewerkers. Niet voor niets wordt er in het ontwerp van het nieuwe hoofdkantoor van Google rekening gehouden met een zo hoog mogelijke kans op toevallige ontmoetingen. Zo moeten alle medewerkers in het meer dan 100.000 vierkante-meter-tellende gebouw elkaar lopend binnen 2,5 minuut kunnen bereiken.

Ook online retailer Zappos wil informele gesprekken stimuleren in haar nieuwe hoofdkantoor. Kantines worden zo klein mogelijk gehouden zodat medewerkers letterlijk met elkaar in aanraking komen. De centrale hal wordt ingericht als gratis werkruimte (een soort Seats2Meet) waar eigen medewerkers, bezoekers en andere professionals elkaar kunnen ontmoeten en informatie kunnen uitwisselen. In de liften worden digitale spelletjes zoals Triviant aangeboden zodat er genoeg gespreksstof is. Het hele gebouw is dus ingericht om interactie te stimuleren.

Flexplekken
Het idee om serendipiteit (het bij toeval vinden van iets onverwachts en bruikbaars) te stimuleren is niet nieuw. Door de invoering van flexplekken worden ontmoetingen tussen medewerkers gestimuleerd. Veel bedrijven organiseren al innovatiesessies met mensen van verschillende afdelingen om zo tot nieuwe ideeën te komen. Yahoo heeft kort geleden aangekondigd het thuis werken in te perken, hiermee aangevend ’toevallige’ interactie belangrijker te vinden dan efficiënt gebruik maken van tijd.

Toch zijn bedrijven als Google en Zappos nog pioniers in het zo ver doorvoeren van beleid rondom serendipiteit. De meeste bedrijven blijven steken bij het bij elkaar zetten van een groepje mensen van verschillende afdelingen, in de hoop dat er dan toevallig iets moois ontstaat. Met beleid kunnen toevallige ontmoeten, en de daaruit voortvloeiende innovaties en nieuwe inzichten, gestimuleerd worden.

Het hele artikel, met nog meer voorbeelden van het stimuleren van serendipiteit, is te vinden op de site van the Wall Street Journal.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.