Onderzoek naar status HR service delivery

3

Vroom consultancy gaat in opdracht van e-HRM-leverancier Hunite een groot onafhankelijk onderzoek starten naar de status van ‘HR service delivery’ binnen Nederlandse organisaties.

HR service delivery omschrijft de wijze waarop een organisatie de HR-dienstverlening aanbiedt bij haar klanten, de medewerkers. Er wordt hierbij onder meer gekeken naar de opbouw van de organisatie en de beschikbare kanalen om de HR- dienstverlening bij de medewerkers aan te bieden.

Het onderzoek
Veel organisaties zijn overgegaan op centrale verwerking van serviceprocessen binnen een Service Center, om een efficiëntere afhandeling ervan te bewerkstelligen.

Een manier om tot een dergelijke efficiënte inrichting te komen is het Multi Tier Service Delivery model. Dit model is een belangrijk aandachtspunt in het onderzoek.

Het Multi Tier Service Model verdeelt de service in 3 delen (Tiers). De eerste tier bevat alle service waarmee de medewerkers (de klant) zichzelf kunnen helpen zonder tussenkomst van het Service Center. Bijvoorbeeld door zoeken op intranet, portaal of de kennisbank. Activiteiten verricht door het Contact Center vallen onder de tweede tier, bijvoorbeeld contact met het Service Center (per brief, telefoon, e-mail of persoonlijk). De derde tier betreft service door het ‘Center of Expertise’ (vakinhoudelijke specialisten). 

De resultaten
Uiteindelijk zal Hunite de onderzoeksresultaten publiceren in een benchmark-rapportage, die aan de deelnemers van het onderzoek verstrekt zal worden. Dit rapport kan gebruikt worden als benchmark en zo inzicht bieden in de status van de HR service delivery binnen de organisatie. Meer informatie over het onderzoek vindt u op de website van Hunite.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Ruben van Geffen op

    Dit onderzoek is inmiddels afgerond en het rapport is beschikbaar voor geinteresseerden. Een aantal opvallende resultaten: veel organisaties hebben een HR portaal in huis maar gebruiken het niet; het aantal HR afdelingen dat een product-/dienstencatalogus heeft en/of service levels toepast op hun dienstverlening is minimaal. Meer info of een exemplaar van het rapport? Bel Vroom via tel nr. 0294-491520

    Ruben van Geffen
    Partner

  2. Martijn Lindeboom op

    De tweede editie van dit unieke onderzoek is in volle gang! Meedoen? Wilt u meedoen? goo.gl/tu0hl

  3. De onderzoeksresultaten van 2012 en 2013 zijn gratis aan te vragen op de website van Hunite.