Maak medewerkers productiever met mobiele technologie

0

Voor medewerkers binnen organisaties heeft ‘mobiel’ veel implicaties. Want de ontwikkeling van mobiele technologie heeft niet alleen grote gevolgen voor bijvoorbeeld het omgang met klanten, het kan ook voor de productiviteit van werknemers verbeteren.

Het IBM Institute for Business Value heeft in samenwerking met Oxford Economics een onderzoek uitgevoerd naar de kennis en de toepassing van mobiele technologie. In totaal werden 601 personen, uit 29 verschillende landen, waaronder Nederland, ondervraagd.

Voordelen mobiele technologie
Respondenten gaven de volgende voordelen van mobiele technologie aan:

  • sneller reageren op vragen en  klachten van klanten (58%)
  • verbeterde communicatie (48%)
  • snellere responstijd op interne vragen (38%)

Daarnaast wordt het potentieel van mobiel voor het werven van personeel  door respondenten aangehaald.

Plaatsonafhankelijk werken
Een gevolg van het gebruik van mobiele technologie is het groeiende aantal medewerkers dat niet meer op kantoor werkt. Eenderde van de respondenten gaf aan dat meer dan 20% van de medewerkers werkt vanuit een andere locatie dan het kantoor. Vijftig procent van de respondenten verwacht dat binnen drie jaar meer dan 20 procent van de medewerkers plaatsonafhankelijk werkt. Organisaties gaan dan ook fors investeren in het gereed maken van hun infrastructuur voor deze mobiele werkers.

Welke activiteiten doen medewerkers mobiel?

  • e-mailen (62% via de smartphone, 38% via een tablet)
  • samenwerken en projectmanagement (25% via de smartphone, 34%via e-mail)
  • videoconferenties 30 percent via de smartphone, 33% via de tablet)

Productiviteitswinst

Organisaties geven aan dat productiviteitswinst een belangrijke doelstelling is bij het invoeren van mobiele technologie. Reeds de helft van alle ondervraagde organisaties rapporteert een stijging van de productiviteit met meer dan 10 procent. In de nabije toekomst zal de productiviteit nog aanzienlijk stijgen. Zo verwacht 40 procent van de bedrijven een stijging van de productiviteit tot 20%. 36 procent van de organisaties verwacht zelfs een stijging van boven de 20%. Volgens de onderzoekers duidt dit erop dat mobiele diensten voor medewerkers niet zomaar gebruikt zullen worden om bestaande processen te verbeteren, maar dat activiteiten geherdefinieerd zullen worden.

Starten met mobiele technologie
De onderzoekers geven organisaties die starten met het implementeren van mobiele technologie de volgende drie tips mee:

  1. Identificeer processen waar mobiele technologie kan zorgen voor een betere klantbeleving: Dit kan betekenen dat verkoopmedewerkers de beschikking krijgen over mobiele apparaten waardoor zij sneller klantvragen kunnen beantwoorden en beter kunnen samenwerken met experts binnen de organisatie bij het oplossen van problemen.
  2. Gebruik mobiele technologie om routinematige taken makkelijker te maken. Het bieden van een mobiele omgeving voor administratieve handelingen, zoals bijvoorbeeld het vastleggen van klantgegevens en declaraties, biedt vele voordelen. Medewerkers krijgen meer tijd om aan de klant te besteden of kunnen deze taken verrichten op het moment dat ze even ergens moeten wachten.
  3. Ontwikkel een BYOD- (Bring  Your Own Device) beleid.  Zorg dat veiligheid en privacy van klanten en medewerkers gegarandeerd worden.

Het ontwikkelen van een mobiele strategie staat bij steeds meer organisaties op het prioriteitenlijstje. Dat is ook logisch, aldus de onderzoekers van IBM en Oxford, omdat de implementatie van mobiele technologie grote voordelen biedt voor (de medewerkers en klanten van) organisaties.

Het executive report The “upwardly mobile” enterprise kan via de site van Oxford Economics gelezen worden.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.