Kader voor een social media recruitment strategie

0

Specialist Andy Headworth heeft een kader voor een social media recruitment strategie ontwikkeld.

Headworth benadrukt dat, hoewel er een kader is dat toegepast kan worden, de feitelijke strategie voor iedere organisatie anders is, met eigen doelgroepen en doelstellingen. Iedere organisatie is immers anders en heeft te maken met specifieke omstandigheden.

Social media recruitment kan een zeer succesvolle wervingsmethode zijn, mits het planmatig en goed doordacht wordt aangepakt.

Het door Headworth ontwikkelde kader bestaat uit 8 duidelijk gedefinieerde stappen. Door deze stappen nauwgezet te volgen wordt op laagdrempelige wijze een social media recruitment strategie neergezet.

1. Stel doelstellingen vast: Zorg ervoor dat doelstellingen voor recruitment via social media aansluiten bij de overall doelstellingen van de organisatie. Bijvoorbeeld: Reduceer de bestedingen op vacaturesites met x% door via social media y% meer kandidaten te trekken naar een relevante pagina op de eigen website.
2. Bepaal je doelgroep: Je moet kennis hebben van de doelgroep die je wil bereiken, bijvoorbeeld op welke netwerken zij actief zijn. Je moet alle functiebenamingen, branches, keywords, synoniemen en arbeidsmarktconcurrenten van de doelgroep waarop je je richt kennen.
3. Kies de juiste kanalen: Kies de juiste social media kanalen waar je je doelstellingen kunt realiseren en waar de doelgroep actief is. Vraag aan je eigen medewerkers welke social media kanalen zij gebruiken en gebruik de data die je in de vorige stap hebt verzameld om de juiste netwerken te kiezen.
4. Selecteer de juiste medewerkers: Kies medewerkers uit die de juiste kennis en motivatie hebben om verantwoordelijkheid te nemen voor de social media-inspanningen. Kijk welke medewerkers uit je team reeds actief zijn op de netwerken die je gekozen hebt en vraag hen of zij zin hebben deze uitdaging op te pakken.
5. Zorg voor training: Voorzie je medewerkers van de juiste middelen en alle training die nodig is om effectief en capabel te zijn. Selecteer de juiste tools en platfoms om social media-uitingen te posten, delen en managen. Train medewerkers in het gebruik van deze tools, zodat zij deze effectief kunnen inzetten.
6. Beslis over je content-strategie: Je moet content creëren en cureren om te kunnen delen via je sociale netwerken. Laat gemotiveerde medewerkers content creëren  video, tekst, afbeeldingen, foto’s  en deel verhalen over waarom medewerkers graag bij jou werken.
7. Meten: Je moet meten om te kunnen bepalen of je strategie succesvol is en doelstellingen worden behaald. Gebruik verschillende tools om je resultaten te meten. Bijvoorbeeld het bereik van je social media-inspanningen, de wervingsbron, activiteit op je social media-platforms, etc.
8. Monitoren: Monitor online je merk, medewerkers, campagnes en discussies. Maak gebruik van monitoring-tools, zoals bijvoorbeeld Mention, om gesprekken te volgen.

Bron: Andy Headworth

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.