‘IT-bedrijven korten oudere werknemers’

4

Diverse IT-bedrijven vragen duurdere werknemers om salaris in te leveren.

Dat meldde het Financieele Dagblad maandag op basis van gesprekken met de bestuurders van bedrijven als Capgemini en Ordina.

De salarisverlaging loopt bij Capgemini in sommige gevallen op tot 10 procent en raakt 400 veelal oudere werknemers. Bij automatiseerder Ordina komt demotie volgens personeelsdirecteur Wouter van Essenberg op beperkte schaal voor, als salarissen niet meer aansluiten op de marktwaarde. Het gaat daarbij ,,vaker” om oudere werknemers, zei hij tegen het FD.

Bestuurder Jeroen Versteeg van Capgemini hoopt met zijn aanpak een nieuwe ontslagronde bij zijn bedrijf te kunnen vermijden. ,,Ik geloof echt dat dit in het belang is van de continuïteit van het bedrijf. Dat ik er niet de populariteitsprijs mee win, dat zij dan maar zo.”
 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Anneke Palsma op

    En wanneer gaan ze korten op de salarissen van bestuurders, toezichthouders en economen die minder presteren dan waarvoor ze worden betaald? Me dunkt dat daar wel eerst eens aan een forse salariskorting mag worden gedaan.

  2. het blijft een vraag, juridisch kunnen ze dit niet doen zonder toestemming van de werknemer zelf. als aantoonbaar is dat een ontslag ronde voorkomen kan worden door deze besparing is het geen gek idee om hier over na te denken. liever een baanzekerheid met iets mnder inkomen dan het risico ontslagen te worden. echter de mensen met het hoogste salaris en langste dienstjaren komen waarschijnlijk ook niet het eerst in aanmerking hiervoor. ben benieuwd welke kant dit op gaat.

  3. ex-CapGemini medewerker op

    Enige kennis van de achergronden van de sector is hier wel verhelderend. Bedrijven als Cap of dochter Sogeti (waar Versteeg vandaan komt) hanteren een verdienmodel dat ruwweg een onderscheid maakt in junior, medior en senior medewerkers. De junioren krijgen een bescheiden startsalaris; zij moeten het vooral van een aantrekkelijk groeiperspectief hebben. De medior medewerkers verdienen een gemiddeld salaris, maar er wordt daarnaast veel in hen geinvesteerd in de vorm van opleidingen. Deze vinden overigens vrijwel altijd in eigen tijd plaats: zo komt de investering van 2 kanten en blijft de productiviteit op peil. De senior medewerkers hebben hun opleidingen achter de rug en zijn vnl. ‘cashcows’ geworden – doorgaans tegen een stevig salaris, dat wel.

    Wat gebeurt er nu in tijden van crisis? De junioren vormen uit oogpunt van kosten een relatief goed beheersbaar risico omdat ze weinig kosten of een tijdelijke aanstelling hebben. Van de mediors worden de opleidingen bevroren, wat een flinke besparing oplevert. Alleen voor de seniors ontbreekt een dergelijk eenvoudig stuurmechanisme. Hun kosten bestaan vnl. uit salaris, en dan weet Cap niets beters te verzinnen dan dat dit te hoog zou zijn. Vergeten wordt, dat deze medewerkers in de ‘goede tijden’ zelf veel hebben geinvesteerd om zo ver te komen: werkweken (incl, studie) van meer dan 60 uur waren geen uitzondering. Intussen zag het bedrijf na elke cursus zijn kans schoon om het commerci?le tarief te verhogen en zo flink aan deze mensen te verdienen. De OR lijkt intussen niet te beseffen dat ook de jongeren in dit verdienmodel een keer aan de beurt komen om in te leveren.

    Cap heeft zijn ‘probleem’ zelf gecre?erd door op te houden te investeren in zijn cashcows. Een bedrijf dat werkt in een sector die het moet hebben van innovatie en vervolgens voor zijn voortbestaan moet sturen op de kosten – daarvan moet je je misschien afvragen wat sowieso het bestaansrecht op langere termijn is. Ook profileert Cap zich als management consultant voor de top 100 bedrijven. Een vreemd signaal aan die doelgroep is het dan dat je je eigen bedrijfsvoering zo uit de hand hebt laten lopen. Dit draagt niet bij aan de goede reputatie van CapGemini.

  4. Huug Brinkers (De Unie) op

    Eens met Rene. Insteek van Capgemini is nogal opportunistisch. Volgens versteeg waren resultaten Capgemini in 2012 volgens plan. Er is nota bene al afscheid genomen van 350 medewerkers. Waarom nu dan ook nog loonoffer vragen? Het gaat niet om grootverdieners maar hard werkende IT’ers met een normaal salaris. Een salaris dat de afgelopen jaren al niet of nauwelijs is aangepast. Er is dus al flink ingeleverd.

    Laat Versteeg zich druk m aken over het feit dat laatste MTO heeft uitgewezen dat veel medewerkers een gebrek aan leiderschap ervaren en dat voor velen de visie van Capgemini niet voldoende duidelijk is. Volgens mij valt daar meer winst voor het bedrijf te halen. En misschien gelijk tijd voor een kalibratie-gesprekje met Versteeg zelf?