HR is voorzichtig met e-HRM

1

HR zet kleinere stapjes met e-HRM dan lijnmanagers en medewerkers zouden willen. Dat blijkt uit de HR Benchmark 2011, die HR-dienstverlener Raet eerder deze maand publiceerde.

Volgens Raet is het niet langer de vraag óf je als organisatie aan de slag moet met e-HRM, zoals dat een paar jaar geleden nog wel het geval was, maar hoe je er het beste gebruik van kunt maken in je eigen organisatie.

Enthousiasme
Bij de introductie probeert HR uitdrukkelijk om de lijn mee te krijgen. Want alleen wanneer e-HRM gedragen wordt in de hele organisatie, en mensen in alle geledingen er de voordelen van inzien, kan de introductie ervan een succes worden. Uit de HR Benchmark 2011 blijkt nu dat medewerkers en lijnmanagers al bijna niet meer overtuigd hoeven worden van nut en voordelen.

Verschil
Zo geeft 44 procent van de ondervraagde personeelsmanagers aan dat ze vermoeden dat medewerkers behoefte hebben aan het online raadplegen van het personeelsdossier. Daarnaast verwacht men dat 37 procent reiskosten wil declareren, 36 procent onkosten wil declareren, 34 procent salarisstroken wil bekijken, 33 procent zich wil inschrijven voor training en opleiding, enzovoort.

Uit eerder onderzoek bleek dat 70 procent van de medewerkers dit soort dingen online wilde regelen. Dat is dus een veel hoger cijfer dan waar HR rekening mee houdt. Eenzelfde beweging zou te zien zijn bij managers, al verstrekt de HR Benchmark 2011 daarover geen gegevens.

Andere rol van e-HRM
Hoe komt het eigenlijk dat e-HRM een andere rol heeft gekregen? Volgens de Benchmark beginnen alle veranderingen met een andere kijk op de omgeving. ‘Was HR er in het verleden nog van overtuigd dat zij integraal verantwoordelijk was voor alle HR-taken, nu is er het besef dat HR steeds meer een taak zal worden van lijnmanagers. Inmiddels geeft 64 procent van de respondenten aan dat zij deze ontwikkelingen onderstrepen.’

Ineke Neuman van adviesbureau Vroom maakt een vergelijking met een pizza: ‘De juiste bodem is zeer bepalend voor de uiteindelijke smaak. Wat je erop legt, moet passen bij de wens en de ingrediënten die beschikbaar zijn. Bij het invoeren van e-HRM gaat het maar in beperkte mate om de techniek. Het verandertraject in de organisatie is minstens zo belangrijk en dat wordt nog wel eens onderschat.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ton Broekhuis op

    Het zou helpen als leveranciers van systemen realistischer beloftes zouden communiceren en handiger systemen zouden ontwikkelen, samen met HR-managers, lijnmanagers en medewerkers (potenti?le grbuikers)