HR, het geheime wapen van marketing

1

Samenwerking tussen HR en marketing is lucratief voor de hele organisatie.

HR als business partner is een veelbesproken concept. Maar dat HR direct kan bijdragen aan ‘de business’, aan het werven van klanten, is minder bekend. Sociale media, zoals Facebook, maken dit echter mogelijk. HR heeft via deze sociale media de mogelijkheid om mensen (klanten) aan zich te binden en relaties te onderhouden.

Het brengt Kirsten Smith tot de uitspraak dat “HR en marketing voor elkaar gemaakt zijn”. Een goede sociale media recruitment-strategie kan het employer brand versterken. Recruitment is immers een sociale activiteit gericht op personen die zodanig geloven in de organisatie, haar cultuur en haar producten en diensten dat ze er wel zouden willen werken.

De Facebook-pagina van de organisatie zou tevens gericht moeten zijn op het werven van medewerkers.

Drie redenen waarom HR en marketing moeten samenwerken:

  1. Medewerkers zijn het merk (en het merk trekt mensen aan)

    Mensen “liken” organisaties op Facebook om verschillende redenen. Ze hebben ervaring opgedaan met een product of dienst of vinden het een interessant bedrijf. De organisatie zou echter niet bestaan zonder de gepassioneerde medewerkers die er werken. Er zou letterlijk geen bedrijf zijn zonder de toewijding, passie en werklust van medewerkers. Social recruiting biedt de mogelijkheid om meer van deze toegewijde, passievolle en hardwerkende personen te bereiken die graag bij jouw organisatie willen werken. Vacatures zijn een prima manier om potentiële kandidaten naar je Facebook-pagina te trekken. Deze bezoekers van je pagina kunnen dan meteen fan worden van jouw organisatie. Zelfs als ze niet direct (klaar zijn om te) solliciteren kun je contact met hen onderhouden en kunnen zij vacatures en updates delen met hun vrienden. Zij en hun netwerk komen daarmee steeds in aanraking met jouw organisatie en alles wat de organisatie te bieden heeft. Het merk wordt versterkt en mogelijk komen er nieuwe klanten bij.

  2. Kandidaten zijn ook klanten

    Iedere kandidaat is tevens een klant. En iedere kandidaat die binnenkomt via sociale media is een potentiële fan; 79% van de mensen is eerder geneigd iets te kopen van jouw organisatie als ze fan worden en 74% van jouw fans wijst vrienden eerder op jouw producten en diensten. (En mensen zijn  veel eerder geneigd om te kopen als ze door vrienden op een product of dienst gewezen worden!)
    Je talentpool bestaat uit personen die jouw organisatie zo leuk vinden dat ze ervoor zouden willen werken. Deze groep mensen stopt tijd en energie in jouw organisatie. Deze groep neemt jouw producten of diensten af en wijst anderen op deze producten en diensten.

  3. Gedeelde middelen zorgen voor een besparing van middelen

    Middelen staan niet gelijk aan geld. Het betreft tevens alle tijd die medewerkers stoppen in het creëren van content, het schrijven van status updates, het reageren op vragen, etc. Vacatures zijn een goede aanvulling op die content. Door op één plek met fans te communiceren wordt geld en tijd bespaard. Hoewel sociale media zelf gratis zijn moet niet onderschat worden hoeveel tijd en middelen (en dus geld) vrijgemaakt moeten worden voor het werven van nieuwe medewerkers en klanten. Door dit nu vanaf één ‘locatie’ te doen kunnen besparingen gerealiseerd worden.

Om de samenwerking tussen de HR- en marketingafdeling te laten slagen moet het volgende gebeuren:

  • Laat vertegenwoordigers van beide afdelingen met elkaar in gesprek gaan. Bespreek gedeelde doelstellingen en respectievelijke uitgangspunten.
  • Verkrijg draagvlak van de directie met een plan over hoe beide afdelingen bijdragen aan de social media-inspanningen. De HR-afdeling kan daarbij te rade gaan bij de gespecialiseerde marketeer.
  • Test. Start met een inspirerende vacature-uiting en kijk hoe je fans reageren.

Iedereen profiteert van de samenwerking tussen HR en marketing. HR en marketing zelf, het hele bedrijf, je kandidaten en je fans. Het start met een conversatie (daar draait het allemaal om bij sociale media) en het kan leiden tot succes voor de gehele organisatie.

Dit artikel over samenwerking tussen de HR- en marketingafdeling is te vinden op het blog ere.net.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. En in mijn ogen is er ook geen verschil tussen het aantrekken van personeel en nieuwe klanten. De HR business partner weet als geen ander dat je tijd en energie moet steken in een geschikte kandidaat; je verkoopt je bedrijf tijdens een sollicitatiegesprek en je doet als geen ander aan after sales.