HR gebruikt social media niet voor eigen vraagstukken

0

De uitkomsten van de #HRsocialSurvey zijn opvallend: het gericht inzetten van social media voor HR-vraagstukken gaat nauwelijks verder dan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

HR-professionals zijn vooral kampioen in lezen, luisteren en kijken. Verder valt op hoe groot het verschil is tussen het individuele gebruik van social media in HR en de zakelijke/professionele inzet door de HR afdeling.

LinkedIn Facebook Twitter – Yammer
LinkedIn blijft voor HR het grootste platform, terwijl cijfers over generieke gebruikers in Nederland aangeven dat Facebook het grootste platform is. Verder valt op dat Twitter  meer dan Facebook  voor HR doeleinden wordt gebruikt. Er is ook een duidelijk verschil in het gebruik van Yammer: als individuele medewerker is 28% van de respondenten actief op zo’n intern platform en vanuit HR is dit de helft.

HR laat onderwerpen liggen
HR zet social media vooral in bij recruitment (e-recruitment) en arbeidsmarktcommunicatie-vraagstukken. We zien dat HR voorzichtig toenadering zoekt tot Communicatie of Marketing. Ze kijken gezamenlijk naar onderwerpen als Employer en Internal Branding waarbij social media ingezet kan worden. Maar HR laat een heleboel onderwerpen liggen. Vraagstukken als Medewerker Engagement, HR-communicatie, Personal Development, e-Learning, Community Based Learning, Verandermanagement, staan niet op de HR- en Social Media agenda. Het is een greep uit de onderwerpen waar HR op dit moment opnieuw naar zou kunnen kijken. Uit de resultaten van de #HRsocialSurvey blijkt bovendien dat HR social media vaak nog ad hoc of ‘geïsoleerd’ aanpakt. De inzet van social media is nog geen integraal onderdeel van het HR beleid om het in samenhang met andere disciplines te benaderen.

Algemene conclusie: het matige gebruik bij HR is niet (alleen) een kwestie van gebrek aan social media kennis en vaardigheden, maar eerder een gebrek aan inzicht van de mogelijkheden, het nut en de toepasbaarheid van social media in het HR vakgebied.

Andere uitkomsten #HRsocialSurvey

  • 35% van de respondenten communiceert richtlijnen voor social media via intranet, 33% doet dit nog niet.
  • HR beschikt niet over budget en heeft geen doelstellingen opgesteld voor de inzet van social media. Dit geven 66% van de respondenten aan.
  • De helft van de respondenten monitort de activiteiten op social media en 36% houdt zorgvuldig statistieken bij.
  • Voor intern gerichte thema’s wordt vooral Enterprise Social Media ingezet. Maar ook LinkedIn en Twitter spelen hier een belangrijke rol.
  • Tijdens de implementatie van social media kiest 36% van de respondenten voor enige organisatie dit is eigen regie en coördinatie gevolgd door 22% organische groei, waarbij enkele medewerkers op eigen initiatief activiteiten hebben opgezet.

Het onderzoek
Doel van het onderzoek is het inzichtelijk maken van welke social media organisaties inzetten, voor welke HR thema’s en hoe organisaties social media implementeren of integreren. Er reageerden 145 professionals op een online vragenlijst.

Lees de presentatie met uitkomsten #HRsocialSurvey.

Lees ook: ‘Laat medewerkers social media inspanningen versterken‘ en ‘HR profiteert van kracht social business

Bron: HR en social media

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.