Hoe maak je tijd voor sociale media?

0

Hoe maak je bewust de keuze voor sociale media of andere activiteiten?

In 2004 zullen er maar weinig werkende professionals zijn geweest die zich verveelden. Iedereen had het druk. En toen kwamen die sociale media er ook nog bij. Ze werden gewoonweg aan het takenpakket toegevoegd, zonder er iets vanaf te halen.

Organisaties die echt iets met sociale media willen, en die de omvang daarvoor hebben, hebben daarvoor nu professionals in dienst of huren deze in.  Echter, de meeste professionals doen sociale media er nog steeds gewoon bij. Zij kunnen niet met taken of middelen schuiven om meer tijd vrij te maken voor het (zakelijk) inzetten van Twitter, Facebook of LinkedIn.

Als sociale media de moeite waard zijn, dan is het de moeite waard om er tijd voor vrij te maken. Maar er wordt niet nagedacht over wat daarvoor opgegeven kan of moet worden. Volgens Alexandra Samuel moet vrijwel iedereen iets opgeven om voldoende tijd te kunnen vrijmaken voor sociale media.

Hoe beslis je wat op te geven? Daarvoor kun je onderstaande vragen beantwoorden:

Wat leer ik van sociale media? Als je sociale media gebruikt om nieuws te vergaren of om te leren, vraag jezelf dan af welke activiteiten op dat vlak je eerder ontplooide en welke daarvan je kunt laten vallen. Als je nu 10 blogposts per week leest over een bepaald onderwerp hoef je wellicht niet meer naar die jaarlijkse trainingsdag(en).

Wie ontmoet ik via sociale media? Via sociale media kun je nieuwe collega’s werven of met andere professionals diepgaand discussiëren en banden aanhalen. Als je voortdurend je online netwerk uitbreidt kun je overwegen naar minder (netwerk-)bijeenkomsten te gaan.

Wie bereik ik via sociale media? Sociale media als blogs, Slideshare en YouTube bieden een uitgebreid scala aan mogelijkheden voor het delen van je ideeën en het opbouwen van je reputatie. Dat geeft je de gelegenheid om andere reputatie-opbouwende activiteiten af te bouwen. Is het beter om pro bono te spreken voor een publiek van 25 mensen of  een blogpost te schrijven die door 250 personen gelezen wordt?

Hoe krijg ik energie van sociale media? Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat door Facebook het zelfvertrouwen vergroot wordt, dat je er hechtere vriendschappen door krijgt en dat sociale media een (positieve) emotionele impact hebben. Ga je TV kijken of tijd besteden aan Facebook en Twitter? Lees je een boek of een blogpost?

Door deze evaluatie bepaal je welke pre-Facebook-activiteiten minder waardevol zijn dan sociale media. Tevens is het omgekeerde het geval. Je ziet welke activiteiten verdrongen zijn door sociale media, terwijl je juist meer waarde hecht aan die activiteiten dan aan een extra uur op Twitter of LinkedIn.

Het is dus de kunst om bewust expliciete keuzes te maken. Niet zomaar sociale media de plaats in laten nemen van meer (gepercipieerde) waardevolle activiteiten of bezigheden. Kies er bewust voor.

Je geeft immers iets op om tijd vrij te maken voor sociale media. Soms is dat zelfs slaap of ‘echt’ vrije tijd. Juist dat laatste is het meest kostbaar. Dat is de tijd die je de ruimte geeft om je te realiseren dat je andere activiteiten op moet geven als er weer iets nieuws aan de horizon verschijnt.

Deze blogpost, die tijd oplevert, is te vinden op het blog van Harvard Business Review.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.