Het effect van sociale media op relaties en ons brein

0

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Wat zijn de effecten van sociale media op onze relaties? Volgens Dr. Dan Siegel, hoogleraar psychiatrie aan de UCLA School of Medicine, verandert door sociale media letterlijk ons brein.

In een video legt Siegel dit uit.

Het sociale orgaan

Het brein is het sociale orgaan van het lichaam. Het beheert de sociale kant van ons leven. Het wil betekenisvolle relaties met anderen aangaan. Ook op de werkvloer. De wijze waarop we met elkaar omgaan verandert echter door sociale media, zo betoogt Siegel.

Niet alleen de wijze waarop we met elkaar omgaan verandert, ook het brein zelf. Het brein past zich aan om beter om te kunnen gaan met alle sociale input. De input via sociale media verschilt wezenlijk van de input die we via face-to-face-contacten krijgen. Hoe meer we sociale media gebruiken, hoe sneller het brein verandert.

Door te communiceren via sociale media worden emoties onderdrukt.

Bij een face-to-face-contact krijg je input via 7 signalen:
– Oogcontact
– Gezichtsuitdrukking
– Stemgeluid
– Houding
– Gebaren
– Timing
– Intensiteit van reacties

Deze signalen activeren vooral de rechterzijde van de hersenen. Deze rechterhelft staat meer in contact met de onderste hersenlagen en daarmee emoties. Bij sociale media echter ontbreken deze signalen, en wordt juist de linker hersenhelft meer gestimuleerd. Dit is het meer rationele gedeelte van de hersenen. En dat heeft gevolgen voor de wijze waarop we samenwerken en ons betrokken voelen bij elkaar en bij de organisatie.

Als face-to-face-contacten vervangen worden door non-verbale kanalen, zoals sociale media (en e-mail valt daar in dit geval ook onder), worden contacten vluchtiger en oppervlakkiger. Na verloop van tijd verandert dit ons brein en zijn we steeds minder in staat om op emotioneel vlak connecties te maken. Het zal voor HR-professionals dan steeds moeilijker worden om medewerkers betrokken te krijgen en houden.

Organisaties moeten menselijke interactie blijven stimuleren. Dat kan onder andere door de inrichting van het kantoor, ruimte en tijd bieden voor sociale activiteiten en door het stimuleren van serendipiteit op de werkvloer.

Bronnen: Fistful of Talent en Business Insider

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.