Handleiding Social Media voor HR

0

Of u het nu leuk vindt of niet, uw medewerkers, klanten, fans, vrienden en stakeholders zijn actief op sociale media, zoals Hyves, LinkedIn en YouTube. Als HR-afdeling de kop in het zand steken werkt dan ook niet.

Een HR-afdeling zal zeker betrokken moeten zijn bij het vormgeven van een social media beleid en het toewijzen van de verschillende social media-activiteiten aan personen en afdelingen.

Sociale media kunnen voor vele doeleinden ingezet worden. De meest voor de hand liggende voor HR zijn:

  • Recruitment: via sociale media kunnen geschikte kandidaten gevonden worden, kunnen openstaande vacatures kenbaar gemaakt worden en kan aan het employer brand worden gebouwd.
  • Communicatie: een organisatie kan overwegen een intern sociaal netwerk, zoals Yammer, in te zetten. Maar ook bestaande, gratis te gebruiken, netwerken als Twitter zijn geschikt voor communicatie. Zo kan de HR-afdeling bijvoorbeeld medewerkers openbaar complimenteren voor hun prestaties.
  • Netwerken en kennis opdoen: via sociale media kan snel een relevant netwerk opgebouwd worden. Dat netwerk kan worden ingeschakeld bij vragen of om advies in te winnen. Bovendien worden via sociale netwerken nieuwe ontwikkelingen (b.v. best practices, nieuwe wetgeving) snel verspreid en geduid. Uiteraard kunt u ook zelf uw kennis etaleren of aan discussies deelnemen.

De angst voor bijvoorbeeld het verliezen van controle en onduidelijkheid over de ROI van sociale media zorgen ervoor dat vele organisaties de vele mogelijkheden die sociale media bieden, nog niet benutten. Gaat HR daar een voortrekkersrol in spelen?

Lees A Beginner’s Guide to using Social Media for HR

Meer Mediascan »
 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer