Exitgesprekken via internetvragenlijst

3

Scholen in het voortgezet onderwijs kunnen vanaf nu exitgesprekken houden via een internetapplicatie.

Op verzoek van de sociale partners heeft het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) met ondersteuning van het CAOP vorig jaar een pilot uitgevoerd. Na de positieve bevindingen is besloten het instrument aan te bieden aan alle scholen.

Pilot

De pilot bestond uit negen schoolbesturen en duurde een jaar, zegt Yumi Stamet, onderzoeksadviseur bij het CAOP: ‘Scholen maken een code aan en geven die aan de vetrekkende medewerker. Die kan vervolgens via het internet de vragenlijst invullen. Dat duurt vaak nog geen tien minuten. Vervolgens kun je heel direct de resultaten inzien. De gegevens zijn in principe anoniem en de uitkomsten kun je direct gebruiken in een managementrapportage. Ook kun je vergelijken hoe de cijfers van die school zijn ten opzichte van andere locaties en scholen.’

Vragen

In het online exitgesprek wordt gevraagd naar de redenen van vertrek: ‘Waarom vertrekt iemand? Wat had de werkgever daar aan kunnen doen? Waar gaat men heen en waarom heeft men daarvoor gekozen?’

De belangrijkste reden om deze tool op te zetten, heeft te maken met de aanstaande tekorten op de onderwijsarbeidsmarkt: ‘Informatie over waarom mensen vertrekken is dan heel belangrijk. Je kunt er immers beleid op aanpassen. Op dit moment begint er ook een pilot in het primair onderwijs, om te kijken of het online exitgesprek daar ook toegevoegde waarde heeft.’

Reacties

De reacties op de pilot waren overwegend positief, zegt Yumi Stamet: ‘Scholen waren erg enthousiast en wilden er mee doorgaan. Tot nu toe zijn door scholen  245 nieuwe codes voor het invullen van vragenlijsten aangemaakt. Op dit moment  is vijftig procent van de lijsten ook daadwerkelijk ingevuld door vertrekkende leraren. Het is gebruiksvriendelijk en geeft direct informatie. Bovendien kost het weinig tijd, wat scholen en medewerkers fijn vinden. Toch was er ook een aandachtspunt: de respons. Bij sommige scholen was die niet hoger dan twintig procent. Maar scholen die kozen voor het persoonlijk vragen van de medewerker om mee te doen, hadden weer een veel hogere respons, tot zo´n zeventig procent .’

Geen vervanging

Toch blijft het wringen: het laatste contact met een medewerker doen via een internetvragenlijst? Hoeveel informatie mis je dan niet? ‘Het zou ook nooit mijn advies zijn om deze online vragenlijst in plaats van een echt gesprek te doen. Je kunt het naast elkaar doen. Het nadeel van alleen een face-to-facegesprek is dat het lastig is om er objectieve trendinformatie uit te halen. Door het standaardiseren, komen organisaties aan uniforme informatie.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. bert boer alphium bv op

    Het verhaal komt op mij over alsdat een online exitinterview voor scholen een revolutie is. In het bedrijfsleven wordt dit al jaren gedaan en besparen bedrijven enorm veel geld door tijdig bij te sturen. (retentie) Alphium BV in Nieuwegein levert bijvoorbeeld een online tool met real time management informatie waardoor organisaties inzicht krijgen waarom personeel vertrekt.

  2. Lodi Planting op

    Goed artikel dat mijn inziens, in tegenstelling tot Bert Boer zegt, relatief nieuw is. Nieuw in die zin dat ik weinig organisaties ken waar exitinterviews daadwerkelijk systematisch worden uitgevoerd om er uiteindelijk ook iets mee te doen (retentiemanagement).

    De vraag die ik me stel is of deze werknemers die weggaan wel iets willen zeggen dat inhoudelijk correct en eerlijk is. Het maakt dan niet uit of de vragenlijst online is of via een face-to-face gesprek.

  3. bert boer alphium bv op

    Het blijkt dat mensen enorm eerlijk zijn wanneer ze achter hun eigen computer een online vragenlijst invullen. Binnen Alphium houden we ons sinds 2002 bezig met online interviewen en de resultaten zijn verbluffend. Blijkbaar zit er dan minder rem op mensen. Vergelijk het met de chatboxen, daar wordt ook meer in gemeld dan aan een eigen partner. Wees welkom wat resultaten te bekijken. Je zult verstelt staan wat mensen online melden. Dus volop kansen om bij te sturen en daarmee ook kosten te besparen.