Een Social Media Beleid voor medewerkers

0

Menige organisatie worstelt met het gebruik van sociale media door haar medewerkers. Van wie zijn de accounts die gebruikt worden? Representeert een tweet de mening van de organisatie of van de individuele medewerker? Hoe kunnen sociale media ingezet worden door medewerkers om meer sollicitanten en klanten aan te trekken?

Een social media beleid kan medewerkers houvast geven over het gebruik van sociale media ten behoeve van de organisatie.

Enkele uitgangspunten van een social media beleid:

  • Begrijp: voordat beleid opstelt moet je begrijpen wat sociale media zijn, hoe de cultuur van de organisatie eruit ziet en wat de doelstellingen van de organisatie zijn.
  • Train: onderwijs medewerkers voortdurend over (het gebruik en effect van) sociale media en bevorder discussies daarover.
  • Maak de discussie zichtbaar. Zorg dat er een plek is waar medewerkers vragen kunnen stellen of in discussie kunnen gaan.
  • Empower. Benadruk de do’s. Focus op de positieve voorbeelden.
  • Benadruk voordelen voor medewerkers: laat in trainingen en middels voorbeelden zien wat de voordelen van sociale media voor (de carrière van) individuele medewerkers zijn.
  • Adresseer problemen proactief: er zullen dingen misgaan. Handel snel en discreet. De meeste medewerkers maken niet bewust fouten.

Deze uitgangspunten, inclusief nadere toelichting, zijn te vinden op Mashable.

In een zeer leuk en informatief filmpje (4 minuten) wordt een overzicht gegeven van de uitgangspunten van veilig en verantwoord social media-gebruik. Dit filmpje is echt een aanrader voor iedereen die zich bezighoudt met het opstellen van een social media-beleid of die medewerkers wil laten zien hoe zij bewust met sociale media om moeten en kunnen gaan.

Bekijk het filmpje Social Media Policy op YouTube. 

Meer Mediascan » 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.