Een op drie bespiedt eigen personeel online

2

Een op de drie werkgevers controleert wat werknemers op social media uitspoken. Het aantal arbeidsconflicten waarbij sociale media een rol speelt neemt daardoor ook toe.

Dat blijkt uit onderzoek van ARAG onder 924 ondernemers.

Voor werknemers kan het een angst zijn: leest de baas mee met wat ik op sociale media schrijf? Ruim een derde van de ondernemers geeft aan onderzoek naar de eigen personeelsleden te doen op de sociale media. 10 procent doet dit regelmatig en 25 procent soms. Ruim de helft doet dit nooit.

Niet schrikbarend veel

Volgens Anne-Luut Dijkstra van ARAG rechtsbijstand is eenderde niet veel, maar neemt het aandeel wel toe. ‘Je ziet dat in steeds meer zaken Facebook gebruikt (of misbruikt) wordt om bepaalde informatie te krijgen. Laatst won Aegon een zaak tegen iemand die een arbeidsongeschiktheidsuitkering bij hen ontving. Toen die man online foto’s postte dat hij de Alpe d’Huez had beklommen, kregen ze daar hun vermoedens. Vroeger moest je een detective op mensen afsturen, tegenwoordig geven ze bijna zich zelf aan.’

Mag het?

Juridisch gezien zijn social media openbare bronnen, dus mag een werkgever daar op kijken. En ook moreel is er niets mis mee, volgens Dijkstra. ‘Werknemers kiezen zelf wat ze erop zetten, en ze kunnen er ook voor kiezen om het helemaal af te schermen. Wel zou het goed zijn als er een gedragscode voor werkgevers zou komen. Daarin zou bijvoorbeeld kunnen staan dat je een bepaalde medewerker op de hoogte brengt wanneer je aanvullend onderzoek naar hem doet.’

Aparte aanleiding

Dijkstra is wel van mening dat aan de basis van online onderzoek altijd een echte verdenking moet liggen. ‘Het getuigt van ongezond wantrouwen als werkgevers even alle medewerkers gaan scannen zonder speciale aanleiding. Ik vraag me af hoe gezond die tien procent bedrijven zijn die zeggen regelmatig te scannen. Volgens mij is het wel goed te gebruiken wanneer je een vermoeden hebt, en dat probeert te onderzoeken via social media. Maar dan gebruik je het als aanvullend bewijs in een uitgebreider dossier. Bewijs via internet is zelden voldoende.’

Ontslagzaken

Online bewijs was wel voldoende tegen een operatie-assistente die al maanden thuis zat, terwijl haar collega’s via Facebook konden zien dat ze met haar bandje optrad. Of tegen een productiemedewerker die thuis zat met rugklachten, maar op Hyves zette dat hij aan het springen was bij een metalconcert. Blokker ontsloeg recentelijk iemand die de winkelketen op internet een ‘hoerenbedrijf’ noemde en zijn teamleider een ‘hoerenstumper’. Een collega speelde dit door naar de leidinggevende, waarop de man werd ontslagen.

Tip voor werkgevers

Volgens Dijkstra is het niet verkeerd als bedrijven doorgaan met deze technieken, maar moeten ze niet doorslaan: ‘Houd niet elke medewerker standaard tegen het licht, maar doe het alleen als je een concrete verdenking hebt. Vroeger stuurde je ook niet achter àlle medewerkers een privé-detective aan. Je mag best gezond voorzichtig zijn, maar toon je ook een goed werkgever.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Over niet al te lange tijd zal een cartoon als die bij het artikel geen wagentje maar een prullenbak gevuld met social media tonen.

  2. Hans van Dongen op

    Soms ontkom je als werkgever simpelweg niet aan “het gedrag” van je werknemers op social media. Je hoeft soms zelfs niet eens actief te controleren, je wordt er wel op gewezen.

    Je systemen liggen weer eens plat of er is weer een keer een virus binnen gehaald.

    Maar ook het voorbeeld in het artikel van de Blokker-man of van de op Facebook discriminerende werknemer noopt de werkgever tot actie doordat anderen hem daarop attent maken. En nog een recent voorbeeld: de tweetende voetballer Ryan Babel die een scheids voor drugsgebruiker uitmaakte, noopte de werkgever tot bestraffing.

    Het bespreekbaar maken (en houden) van de ins en outs en (vaak onherroepbare) gevolgen van internetgebruik/social media gebruik bij/binnen ondernemingen is een noodzaak geworden, zeker om schade aan werkgever en werknemers/collega’s zo veel als mogelijk te voorkomen.

    Een internetprotocol kan daarbij helpen waarbij tevens het privacy-aspect een uitgebreide bespreking en regulering waard is.

    Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 10-5-2012