Driekwart P&O’ers heeft LinkedIn profiel

0

Hoe zetten HR-professionals nieuwe media in om hun werk te doen? P&Oactueel deed onderzoek naar HR en web 2.0.

De snelle opkomst van het internet kan misschien niet het best, maar zeker wel het aardigst worden geïllustreerd aan de hand van een citaat van Bill Clinton: ‘Toen ik begon als president hadden alleen zeer geleerde wetenschappers ooit gehoord van het World Wide Web. Nu heeft zelfs mijn kat een eigen website.’

De oud-president deed zijn uitspraak nu ruim tien jaar geleden, maar nog altijd verandert het internet met de snelheid van het licht. De belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen jaren is de transformatie van het ‘oude internet’ naar de nieuwere versie, ofwel het web 2.0. Het belangrijkste kenmerk daarvan is interactiviteit: mensen kunnen via het web op heel verschillende manieren informatie uitwisselen en contact met elkaar onderhouden.

Ook voor HR-professionals is die laatste ontwikkeling uitermate interessant. Immers: het HR-vakgebied bestaat bij de gratie van mensen en hoe ze met elkaar in contact staan. Daarom deed P&Oactueel onderzoek naar de interesse van HRM’ers in web 2.0. Ruim honderd lezers deden mee aan het onderzoek, waarmee we een aardige indicatie krijgen van het gebruik.

90 procent heeft profiel(en)

Uit de resultaten blijkt dat rond de 90 procent van de respondenten zich heeft ingeschreven bij één of meerdere sociale netwerksites. Ruim driekwart heeft een profiel bij LinkedIn en iets meer dan de helft bij Hyves. Veel minder populair zijn websites als Facebook, Xing en Twitter. Gevraagd naar de mate waarin de sites ook daadwerkelijk voor het werk worden gebruikt, wordt opnieuw de voorkeur voor LinkedIn en Hyves duidelijk. LinkedIn (zakelijk en formeel) wordt door 40 procent vaak en door 38 procent soms gebruikt, voor Hyves (vrolijk en populair) liggen die percentages op respectievelijk 7 en 39 procent. Twitter wordt slechts door een op de vijf mensen voor het werk gebruikt, voor de andere sites geldt dat ze eigenlijk alleen thuis bekeken worden.

LinkedIn

Juist vanwege de populariteit van LinkedIn onder HR-managers lijkt het interessant om deze site eens nader te bekijken. Zo vroegen we u of u het platform inzet voor het werven van nieuw personeel. 37 procent van u antwoordde ja op die vraag, de rest vulde nee in. Toen we u vroegen om een uitleg, kwam er een zeer divers beeld naar voren.

Van de mensen die zeiden LinkedIn niet voor werving te gebruiken, gaf een flink deel aan dat de doelgroep van de organisatie er niet op te vinden is. Daarnaast wordt regelmatig aangegeven dat de huidige wervingskanalen vooralsnog voldoende kandidaten opleveren en dat een online profiel geen goed beeld van de kandidaat geeft. Eén iemand vraagt zich af of het allemaal wel zo relevant is: ‘Ik vind dit een site waar mensen elkaar vooral aanprijzen op basis van elkaar aardig vinden.’

Ten slotte vertellen mensen dat ze de site niet kennen of hem simpelweg ‘irritant’ vinden. De enthousiastelingen voor het medium zijn bijkans nog diverser in hun motivatie om de website wél te gebruiken. Veel genoemde redenen zijn: het is een snelle en directe manier om met kandidaten in contact te komen. De pagina’s bieden een schat aan kennis en ervaring, bovendien komen mensen beter onder de aandacht dan in reguliere cv’s. Het potentiële netwerk is gigantisch, aangezien het netwerk niet enkel uit ‘collega’s’ bestaat.

Het is een gratis middel om specifieke doelgroepen te bereiken. Het heeft een groot bereik, waarbij je bovendien direct op de juiste plek bent. Eén persoon zegt bovendien altijd naar de profielfoto te kijken: ‘gewoon voor de beeldvorming’.

Nieuwste rage: Twitter

Een van de nieuwste rages is toch wel de netwerksite Twitter. De meningen over Twitter zijn in ons onderzoek niet onverdeeld positief, ondanks de mogelijkheden die het medium biedt om interessante contacten te leggen en te onderhouden. ‘Het is volkomen onbegrijpelijk dat mensen hier tijd en energie in steken’, aldus een van de respondenten.

Een ander vindt Twitter ‘heel aanstekelijk omdat het lijkt alsof iedereen dichtbij is’. Andere reacties lopen uiteen van ‘mijn netwerk twittert nog niet, dus ik ook niet’ tot de kwalificatie ‘hype-achtig’ en ‘het is even leuk, daarna niet meer’.

En dan hebben we het nog niet gehad over de tijdsinvesteringen die web 2.0 met zich meebrengt: ‘Om Twitter zinvol te gebruiken moeten er voor mij in elk uur vijf minuten extra zitten. Daarom ga ik dit vooralsnog niet gebruiken’, aldus een respondent.

P&Oactueel op LinkedIn

P&Oactueel op twitter

Doe mee met het P&Oactueel HR-onderzoek van deze maand »

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer