Bring Your Own Mind (BYOM)

0

Het meebrengen van eigen apparaten en apps door medewerkers naar het werk is bijna niet meer te stoppen. Werkgevers die beleid opstellen moeten rekening houden met ‘ongehoorzaamheid’ van met name jongere generaties medewerkers. Zij brengen niet alleen hun apparaat, maar ook hun eigen verstand en herinnering mee naar werk. Hoe profiteer je daarvan?

In recent onderzoek geeft 75 procent van de medewerkers van 21 tot 32 jaar aan beleidsregels te breken als deze gaan over het beperken van het zakelijke gebruik van privétoestellen en cloud-opslagdiensten. Glen Hiemstra komt dagelijks voorbeelden tegen van medewerkers die hun eigen tools willen gebruiken op de werkvloer omdat ze er vertrouwd mee zijn en omdat deze gebruiksvriendelijker zijn, zodat de productiviteit omhoog gaat.

In een onderzoek onder Amerikaanse werknemers geeft ruim eenderde van de app gebruikende werknemers aan dat zij in de komende 12 maanden waarschijnlijk geld uit zullen geven aan werkgerelateerde apps. Medewerkers zijn vooral geïnteresseerd in apps die makkelijk te gebruiken zijn, die toegang bieden tot waardevolle informatie, die de productiviteit verhogen en die het mogelijk maken om samen te werken.

Volgens Hiemstra zijn er al bedrijven die iedere medewerker een budget geven voor het aankopen van technologie, zonder dat de IT-afdeling specificeert aan welke eisen dergelijke technologie moet voldoen. Dit gaat ver, aldus Hiemstra, maar sluit wel aan bij trends die de toekomst van werk bepalen.

Onvermijdelijk
Internet-antropoloog en futurist Stowe Boyd stelt dat het meebrengen van eigen apparaten, apps en andere technologie naar het werk onvermijdelijk is. Medewerkers nemen op deze wijze namelijk hun eigen verstand en herinneringen mee naar hun werk. Hij noemt dit Bring Your Own Mind (BYOM).

Onze persoonlijke apparaten en apps zijn onderdeel van ons leven geworden en bepalen ons handelen en denken. Bijvoorbeeld apps en apparaten die bijhouden hoeveel we bewegen of eten, waarmee we kunnen betalen of onze agenda en contacten kunnen bijhouden. Op ieder moment van de dag. Mensen willen niet alleen hun eigen apparaten meenemen naar hun werk, maar zichzelf.

Met de komst van het draagbare Google Glass en slimme horloges (smartwatches) worden online en offline verder geïntegreerd. En het zal volgens Hiemstra niet lang meer duren of ook juwelen en kleding worden intelligent. De recente overstap van de CEO van Burberry naar Apple is een aanwijzing dat mode en techniek verder vervlechten.

In recent (Amerikaans) onderzoek geeft 66 procent van de Millennials en 58 procent van alle werknemers aan draagbare technologie te gebruiken als dat hen helpt beter te functioneren. Als een collega een Google Glass zou dragen zou dat 67 procent van de medewerkers nieuwsgierig maken en 12 procent zou zich ‘ouderwets’ voelen.

Profiteren

Als werkgevers willen profiteren van alle kennis en vaardigheden van medewerkers zuIlen zij het meebrengen van eigen apparaten, apps en tools moeten stimuleren. Op deze wijze immers nemen medewerkers hun brein, inclusief meningen, kennis en herinneringen, mee naar hun werk.

Dit artikel over het meebrengen van het externe brein naar het werk is te vinden op het blog van Cornerstone.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.