Boekrecensie: e-HRM Nu wordt personeelsmanagement eindelijk leuk

0

In dit boek tracht de auteur duidelijk te maken dat digitale HRM-toepassingen leiden tot meer betrokkenheid van medewerkers, leidinggevenden en andere stakeholders en dat daardoor het personeelsmanagement in organisaties eindelijk leuk wordt.

Is hij daarin geslaagd? Deels wel, maar voor een deel ook niet.

Personeelsmanagement eindelijk leuk?
‘Dat is leuk gezegd voor de bühne’. Dat was mijn eerste gedachte toen ik dit boek in handen kreeg en de titel zag. Ik begon er dan ook aan met een combinatie van enige tegenzin en nieuwsgierigheid.

Het betoog dat personeelsmanagement niet exclusief iets is voor de P&O-afdeling en dat e-HRM (als verzamelnaam voor digitale HR-toepassingen) meer dan voorheen mogelijkheden biedt om anderen te activeren, snijdt zeker hout. De auteur maakt dit op verschillende punten in zijn boek aanschouwelijk en dat gebeurt op een onderhoudende manier. Dit mede door de talrijke praktijkvoorbeelden en illustraties van best practices. De auteur wijst terecht op toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de veranderende mentaliteit van nieuwe generaties. De hoofdstukken 2 tot en met 5 zijn daarom de moeite waard.

Hoofdstuk 6 heeft meer het karakter van een handleiding. Dat is een andere golflengte dan wat de titel van dit boek doet vermoeden. In de handleiding kunnen we lezen hoe de voorbereiding op een digitale toepassing in te richten, hoe te komen tot een pakket- en leverancierskeuze en hoe de implementatie te doen. Nuttig, dat zonder meer. Maar in mijn ogen laat de auteur in dit hoofdstuk de rode lijn van zijn pleidooi los. Dat komt de consistentie niet ten goede.

Die rode lijn pakt de auteur wel weer op in het laatste hoofdstuk, waarin hij met grote woorden de nieuwe generatie HRM aankondigt en tegelijk afrekent met HR als de strategisch business partner. De aangekondigde strategische herpositionering van HRM als gevolg van e-HRM is volgens de auteur onzin, want HR is nu eenmaal geen (mede) beslisser. Hij ziet geen causale relatie tussen de invoering van e-HRM en de rol van HR als business partner. Het is voer voor discussie maar ook niet meer dan dat. En bovendien geldt hetzelfde voor de stelling van de auteur dat personeelsmanagement eindelijk leuk wordt als gevolg van digitalisering. Enige empirische onderbouwing laat de auteur achterwege.

‘e-HRM – Nu wordt personeelsmanagement eindelijk leuk’ is lezenswaardig, al houdt het boek het midden tussen een gloedvol betoog voor digitaal HRM en een bruikbare handleiding voor de toepassing daar van. Het is ook te gebruiken als een naslagwerk, gezien de uitgebreide beschrijving van digitale toepassingen.

e-HRM – Nu wordt personeelsmanagement eindelijk leuk, door Rob van den Berg, uitgegeven door Pearson Education. ISBN 978-90-430-1867-8.

Lees meer over:

Over Auteur