Baan zoeken steeds vaker via sociale media

3

Bij het zoeken naar een baan wordt steeds vaker gebruik gemaakt van sociale media als Facebook en Twitter.

In het eerste kwartaal van dit jaar zei 22 procent van de Nederlands beroepsbevolking sociale media te gebruiken als ze op zoek gaan naar een baan. Een jaar terug was dat nog 17 procent.

Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Intelligence Group, dat vrijdag is gepubliceerd. Het is gebaseerd op een analyse van 23.599 personen uit de beroepsbevolking.

Vacaturesites zijn het meest gebruikte kanaal bij het zoeken naar een baan (55 procent). Op de tweede plaats staan open sollicitaties (38 procent) en het eigen netwerk (34 procent). Dan komt de krant met 30 procent.

50-plussers vertrouwen nog veel op traditionele kanalen, zoals de krant, en minder op moderne. Volgens Intelligence Group vinden ze daardoor minder vacatures.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Anneke Palsma op

    Ook via de social media wordt de 50-Plusser minder vaak uitgenodigd, omdat bij het inloggen voor de digitale sollicitatiebrief eerst een geboortedatum gevraagd.
    En als er geen vacatures zijn, zijn ze ook niet te vinden.

  2. Anneke Palsma op

    Bovendien vraag ik me af hoe dit onderzoek is uitgevoerd. Hoe zijn de deelnemers gerekruteerd? Wat is de leeftijdsverdeling, woongebied, opleidingsniveau, sekse branche waarin wordt gezocht etc.

  3. Ria den Hamer op

    Waarom hebben wij het altijd over leeftijden? Dan blijft het namelijk een issue. Het is goed dat er meer mediums zijn om met elkaar in contact te komen. En iedereen kan hier mee leren omgaan, je moet het alleen wel doen.