10% ontslagzaken door social media

1

Uitlatingen op social media worden door werkgevers vaak aangewezen als reden voor ontslag. In 10% van alle ontslagzaken wordt dit als reden aangegeven, volgens juridisch dienstverlener DAS. Jaarlijks wikkelt DAS zo n driehonderd ontslagzaken naar aanleiding van sociale media af.

“Gezien het aantal zaken dat wij bij DAS behandelen, zal dit percentage ongeveer gelden voor alle arbeidsconflicten in Nederland”, denkt jurist Olav Wagenaar. Hij geeft hierbij wel aan dat de inhoud van een tweet of post op Facebook vaak pas aanleiding is voor ontslag als de werkverhouding tussen werkgever en werknemer al verstoord is.
Ontslag vanwege social media is op dit moment veel onder de aandacht vanwege de tweet over IS van ambtenaar Yasmina Haifa, die op non-actief is gezet. “Je uitlatingen op internet zijn erg verweven met de functie die je vervult”, licht arbeidsjurist Maarten van Gelderen toe over deze zaak. Hij denkt dat zij hierdoor een groot arbeidsrechtelijk probleem heeft.
Kon je er een paar jaar geleden nog mee aan komen zetten dat je geen idee had van de gevolgen van je tweet of post, tegenwoordig kan dat niet meer. “Rechters zijn nuchter genoeg om eventuele foutjes bij ontslagzaken eruit te zeven”, zegt Van Gelderen. “Twitter en Facebook zijn heel impulsieve media, waarbij snel iets mis kan gaan. Maar politieke gevoeligheid is bij de overheid natuurlijk een open zenuw, zeker wanneer het leidt tot een golf van protest en verontwaardiging.”

Bron: Nu.nl

Lees ook: Personen die hun baan verloren door een social media-flater en Klagen op social media reden voor ontslag?

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Avatar

    ‘Bezint eer ge begint’ of ‘eerst goed nadenken en daarna pas al dan niet doen’ is een gulden regel voor het gebruik van sociale media.
    ‘Iets gevoeligs delen op de sociale media’ kan worden gezien als ‘een blijk van onverschilligheid’ of ‘een gebrek aan loyaliteit’ van de gebruiker.
    Gezien de frequent voorkomende incidenten zou men voor ‘deelname aan het verkeer met sociale media’ misschien ook wel een ‘rijbewijs’ moeten halen.

Reageer