10 mythes die verandering in de weg staan

0

Als consultant op het gebied van verandermanagement komt Scott Span veel managers tegen die zich zorgen maken over veranderingen. Deze zorgen lijken echter vaak gebaseerd op mythes. Span zet tien mythes op een rij die hij regelmatig tegenkomt.

1. Veranderen is makkelijk
Natuurlijk is het dat niet. Iedereen die zegt dat veranderen makkelijk is houdt zichzelf voor de gek, aldus Span. Het onbekende dat een verandering met zich meebrengt maakt mensen een beetje zenuwachtig.

2. Mensen doen wat hen verteld wordt
Medewerkers zijn geen robots. Als je mensen mee wil krijgen in een veranderproces moet je hen uitleggen ‘waarom’ en ‘hoe’.

3. Een plan is voldoende
Een plan zonder actie is waardeloos. Alleen een plan hebben is niet voldoende.

4. Leiders hoeven niet betrokken te worden bij het proces
Natuurlijk moeten leiders bij het veranderproces betrokken worden. De veranderingen moeten aansluiten bij de strategie van de organisatie. Leiders geven deze strategie vorm, hebben een visie en weten in welke richting de organisatie zich moet begeven.

5. Slechts enkelen bieden weerstand en zij kunnen de veranderingen niet tegenhouden
Onderschat nooit de kracht van een kleine vastberaden groep (gelijkgestemde) mensen. De argumenten en zorgen van deze groep moeten serieus genomen worden.

6. Iedereen die weerstand biedt lozen we
Mensen die weerstand bieden zitten vol energie en kijken niet passief toe. Om succesvol te veranderen moet die energie op positieve wijze worden ingezet.

7. We kunnen het snel doen
Sommige organisaties kunnen sneller veranderen dan anderen. Maar geen enkele organisatie kan in een keer helemaal het roer omgooien. Er moet een realistische tijdsplanning komen op basis waarvan wordt bepaald of het veranderproces succesvol verloopt.

8. Technologie lost het probleem op
Technologie kan op vele manieren nuttig zijn, maar het kan ook een belemmering zijn. Zeker als het om veranderende technologie zelf draait. Dan ligt vaak de focus teveel op de technologie en wordt de menselijke kant van het verhaal uit het oog verloren. Het zijn uiteindelijk de medewerkers die zich moeten aanpassen.

9. We hoeven niet te overleggen met klanten
Klanten betrekken bij het veranderproces gebeurt nauwelijks. Klanten moeten echter op zijn minst de kans krijgen om hun mening te geven en hun eventuele zorgen te uiten, zodat daarmee rekening gehouden kan worden in het veranderproces.

10. Wij gebruiken een model uit een boek
Er zijn vele nuttige verandermanagementmodellen en raamwerken. Maar er is geen one-size-fits-all aanpak. Het model dat werkt voor de ene organisatie hoeft absoluut niet te werken bij de andere.

Bron: TLNT

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.