Zo faciliteert HRM werkgeluk in de organisatie

0

Arbeids- en organisatiepsycholoog Erwin Klappe spreekt uit ervaring als hij zegt: ‘elke HRM’er moet werk maken van werkgeluk in de organisatie.’ Maar wat bepaalt werkgeluk en hoe faciliteer je het?

Erwin Kloppe

Als spreker op het HR Festival en oprichter van Klappe Training probeert Erwin Klappe werkgeluk in organisaties te versterken. Gebaseerd op de positieve psychologie vergroot hij persoonlijk leiderschap en zelfinzicht. In zijn werkveld draait alles dus om werkgeluk, maar wat is werkgeluk eigenlijk? Dit fenomeen is te omschrijven met drie onderdelen in een piramide: plezier, voldoening en zingeving.

Piramide van werkgeluk

Plezier is een positieve emotie die wij tijdens het werken kunnen voelen. Een positieve emotie, onze gedachten verbreedt en ons productiever maakt.

Voldoening voelen is het gevoel hebben dat je weet in hoeverre je iets bijdraagt en daar tevreden mee bent. Focus, helderheid, feedback, saamhorigheid en geen tijdsbesef vallen allemaal binnen dit onderdeel.  Als een werknemer deze aspecten niet herkent, dan haalt diegene weinig tot geen voldoening uit zijn werk.

Zingeving is doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Vanuit deze ideale situatie investeer je in geluk. En investeren in geluk is investeren in een motor voor verbeteringen. Blijf de uitdaging vergroten om gelukkig te blijven.

Resultaat

Het werkgeluk van HRM en medewerkers wordt bepaald door het sociale leven waarmee werk verbonden wordt, de persoonlijke betekenis die iemand erin legt en de toegevoegde waarde die iemand creëert. Diverse factoren spelen hierin een rol. Naast de persoonlijkheid, die een grote rol speelt, is de werkomgeving erg belangrijk. Op het moment dat het werk geen uitdaging meer is, kan er sprake zijn van een bore-out en daalt het werkgeluk. Andersom, bij een te hoge werkdruk, kan een burn-out het werkgeluk wegnemen. De juiste aanwezige leiderschap en de sfeer binnen het team zijn ook van belang.

HRM’ers die hierin investeren en rekening houden met werknemers, krijgen veel terug. Zo blijkt uit het World Happiness Report van de VN (2013) dat gelukkige medewerkers productiever zijn, minder verzuimen, creatiever zijn, nieuwsgieriger zijn, gemotiveerd zijn, grotere cognitieve flexibiliteit hebben, beter samenwerken, hogere beoordelingen door collega’s en manager hebben, meer bijdragen aan de winstgevendheid en sales van de organisatie en markt- en klantgerichter zijn.

Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij jou van alles wat je moet weten rondom HR.

Reageer