Werkstress! Hoe kunnen we ontspannen op de werkvloer?

0

Nog steeds is stress een groot probleem op de werkvloer. En stress is een belangrijke oorzaak van ziekte en psychische problemen. Stress vermijden is daarom het beste, maar dat kan helaas niet altijd. Daarom is ontspannen na het werk belangrijk. Probeer het eens met deze 9 wetenschappelijk onderbouwde manieren:

  1. Drink groene thee. Als je je gestrest voelt kun je een kop kruidenthee nemen. Groene thee bevat L-Theanine, een chemische stof die zorgt voor ontspanning. Onderzoek wees uit dat L-Theanine ongeveer 30 tot 40 minuten na het drinken van de thee zorgt voor een ontspannen gevoel.
  2. Neem kauwgum. Volgens onderzoek zorgt het kauwen van kauwgum voor vermindering van bezorgdheid en verlaagt het vrijwel onmiddellijk het niveau van het stresshormoon cortisol met 18%. Bovendien gaat er door het kauwen meer bloed naar de hersenen, waardoor je alerter wordt.
  3. Progressieve ontspanning. Progressieve spierontspanning is een methode van het eerst spannen en dan ontspannen van spieren. Eerst span je systematisch bepaalde spiergroepen, zoals de schouderspieren, aan. Vervolgens ontspan je de spieren en concentreer je je op dat ontspannen gevoel
  4. Diep ademhalen. Door diep adem te halen vanuit het middenrif ontspan je vrijwel meteen. Als je gestrest bent haal je oppervlakkiger adem en krijg je minder zuurstof binnen.
  5. Ga sporten. Vrijwel elke vorm van lichaamsbeweging vermindert stress. Beweging zorgt voor een verhoging van het endorfine-niveau in je lichaam waardoor je je beter gaat voelen.
  6. Koud water op je polsen. Stromend koud water op je polsen kalmeert je hele lichaam, omdat vlak onder het huidoppervlak belangrijke aderen lopen.
  7. Ga naar buiten. Ga wandelen in het bos of in het park. Door naar buiten te gaan verzet je je zinnen en ben je ver weg van de stress op kantoor. Diverse onderzoeken wijzen uit dat zelfs kijken naar plaatjes met natuurlijke vergezichten stress reduceert.
  8. Ruik aan een sinaasappel. De geur van citrusvruchten helpt te ontspannen. In een experiment lieten Braziliaanse onderzoekers mensen 5 minuten lang een van de volgende drie substanties ruiken: zoete citrusvruchtenolie, theeboomolie en water. Vervolgens werden deze mensen blootgesteld aan een stressvolle situatie, terwijl hun vitale functies werden gemeten. De personen die de sinaasappelgeur hadden geïnhaleerd waren gedurende de test minder onzeker.
  9. Zet je koptelefoon op. Door te luisteren naar kalmerende muziek vergeet je de stress en ontspan je. Klassieke muziek zorgt voor de aanmaak van dopamine en reduceert stresshormonen, waardoor je vrolijker wordt.

Bron: CIPHR

Wil jij leren hoe je beter met stress op de werkvloer kan omgaan? Kom dan naar het congress Psychosociale Arbeidsbelasting

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.