Werken aan geluk is serious business

0

Werkgeluk maakt mensen gelukkiger en bedrijven succesvoller. Alle reden om te werken aan geluk, zegt happiness-consultant Wim Oolbekkink. 

Waarom zouden organisaties moeten investeren in werkgeluk en niet in bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid?

‘Dat is min of meer hetzelfde, maar geluk heeft net even een andere insteek: je pakt problemen aan zonder ze problematisch aan te vliegen. Investeren in geluk is goed voor je mensen én goed voor je bedrijf. Haarlemmerolie is het niet, maar er is veel onderzoek naar gedaan en die laten harde resultaten zien. Zo zijn gelukkige medewerkers een probaat middel om het ziekteverzuim omlaag te krijgen. De minst gelukkige werknemers zijn gemiddeld acht dagen ziek, de gelukkigsten minder dan een dag. De gelukkigste werknemers zijn twee keer zo gefocust op hun taken en twee keer zo gemotiveerd, blijkt uit onderzoek van iOpener Institute waarmee ik zelf in organisaties werk.’

Investeren in geluk, is dat niet vaag?

‘Nee, dat is het niet. Werkgeluk draagt écht bij aan een succesvol bedrijf, dat is bewezen en ik vind het ook belangrijk om met een wetenschappelijke methode te werken. De Science of Happiness at Work, zelf spreek ik van het performance happinessmodel, is een methode die door wetenschappers aan de universiteit van Oxford is ontwikkeld. Een  survey leidt je naar een dashboard waar je geluk met organisatie-ontwikkeltools en individuele instrumenten kunt bijsturen. Een serieuze zaak dus.’

Wat maakt mensen gelukkig in hun werk?

‘Dat verschilt niet zo heel veel van wat mensen privé gelukkig maakt. Zingeving is belangrijk. Dat je voor jezelf kunt invullen waarom je dit werk doet. Dan ben je beter in staat om het werk vol te houden in een omgeving waar steeds sneller geschakeld wordt en steeds meer van je wordt gevraagd. Verder worden mensen gelukkig als ze een bijdrage leveren aan de afdeling en als ze in staat worden gesteld door hun werkgever hun potentieel te benutten. Geluk heeft te maken met je verbonden voelen aan de cultuur, met je eigen waarden terugzien in de organisatie en met ervaren zelfvertrouwen. Allemaal zaken waar je aan kunt sleutelen.’

Wat zijn goede voorbeelden?

Ik kan een heel aantal bedrijven opnoemen. Atos bijvoorbeeld heeft een mooi programma well-being at work. Dat bedrijft werkt met een dialoogkaart, waarbij een team in twee uur de diepte ingaat, waarna de werknemers gelijk een actieplan maken: wie gaan ze bellen, welke actie is nodig om werkgeluk te ontwikkelen? Kortom een duwtje in de goede richting. Koekjesfabriek Veldt is een overtuigend voorbeeld van een directeur die het snapt. Hij doorliep een gelukstraject en vroeg de medewerkers hoe zij hem kunnen helpen de lekkerste koekjes te bakken en wat ze daarbij nodig hebben. En deze mensen bakken de lekkerste koekjes.’

Maar verkoopt hij ook meer koekjes?

Ja, hij verkoopt ook meer koekjes.

  • Het gevoel dat je een bijdrage levert en dat jouw inzet ertoe doet, is de belangrijkste aanjager van werkgeluk. Acht aspecten bepalen samen hoe sterk deze aanjager is:
    – je doelen bereiken
    – duidelijke doelstellingen hebben
    – je zeker voelen in je baan
    – zaken die belangrijk voor je zijn, bespreekbaar kunnen maken
    – gehoord worden
    – positieve feedback krijgen
    – je gewaardeerd voelen op je werk
    – gerespecteerd worden door je leidinggevende
    Bron: www.PerformanceHappiness.nl/www.iOpenerinstitute.com/Wim Oolbekkink

 

Lees meer over:

Over Auteur

Annet Maseland is freelance-redacteur van XpertHR Actueel. Ze schrijft al jaren over HR en personeelszaken.