‘Verrassingen bevorderen het werkplezier’

0

Ooit een lach-workshop gehad aan het begin van een vergadering? Bij HR-dienstverlener Compagnon kunnen medewerkers op onverwachte momenten gekke acties verwachten. Ze komen uit de koker van het ‘Happy Team’. ‘Onze medewerkers zijn betrokkener geworden, nu ze elkaar op een andere manier leren kennen.’

Een gelukkige medewerker is een productieve en betrokken medewerker, blijkt uit Brits onderzoek. Met die wetenschap investeert HR-dienstverlener Compagnon in een ‘Happy Team’. Consultant Jolanda de Brauw is het boegbeeld. Zij kwam eind 2016 op het idee om verrassingsacties te houden. ‘Volgens mij bevorderen die het werkplezier.’

Compagnon heeft honderd medewerkers en vestigingen in Amsterdam, Den Bosch, Utrecht en Zoetermeer. Dit jaar deed het bedrijf voor het eerst mee aan het medewerkersonderzoek van Great Place to Work. In het voorlopige rapport voor 2018 krijgt Compagnon een acht en het Happy Team wordt regelmatig genoemd.

Waarom een Happy Team?

Jolanda de Brauw

‘Twee jaar geleden startten we met een groeiprogramma. Vier elementen zijn belangrijk voor uitbreiding van je bedrijf: geld, strategie, uitvoering en personeel. We hebben ingezet op ons menselijke kapitaal. Daar besteedden we al veel aandacht aan, bijvoorbeeld door fysiotherapie en yoga aan te bieden. We stelden onszelf de vraag hoe we onze medewerkers nog gelukkiger en betrokkener konden maken. Met een groep van vijf collega’s brainstormen we elk kwartaal over onze acties.’

Hoe hebben jullie de medewerkers tot nu toe verrast?

‘We begonnen met een handgeschreven nieuwjaarskaart en een cadeautje. Ons verzoek was deze Happy Socks op de eerste werkdag van het nieuwe jaar te dragen. De actie sloeg enorm aan. We hebben hilarische foto’s gemaakt die op onze interne Facebook-pagina kwamen te staan.’

‘Onverwacht hebben we een keer een lach-workshop aan het begin van een vergadering georganiseerd. Die bijeenkomst werd een lange zit, dus gingen om negen uur ’s ochtends eerst alle stoelen aan de kant. Onder leiding van een trainster hebben we een half uur staan lachen. Ik zag een stafmedewerkster die anders niet zo extravert is helemaal veranderen. We waren allemaal los en vrolijk toen we met de vergadering begonnen.’

Is iedereen blij met zo’n begin van de vergadering?

‘Niet altijd. Een van de directeuren was de week ervoor een van haar ouders verloren. Zij vond het niet gepast om mee te doen. Daar is natuurlijk begrip voor. We hechten wel aan het verrassingseffect, ook bij de directie. Bij ons zijn veel medewerkers gedetacheerd. We willen ze bij de organisatie betrekken door af en toe gekke dingen te doen.

‘Zo hielp het spel ‘Wie ben ik?’ om de namen van de nieuwe medewerkers te onthouden en elkaar beter te leren kennen. Tijdens het spelen van ‘Stap over de streep’ kwamen we erachter dat veel Compagnonners fanatieke sporters zijn. Maar muziekinstrumenten spelen ze nauwelijks. Zo kom je op een leuke manier meer van elkaar te weten.’

De happy socks

Is er budget voor het Happy Team?

‘Ja, we mogen elk kwartaal een verrassing naar onze medewerkers sturen. De ene keer is dat het tijdschrift Happinez, de andere keer een relax-pakket. Dat draagt allemaal bij aan het Compagnon-gevoel. We hebben ook een keer een complimentenkaartje naar collega’s gestuurd met een persoonlijke boodschap. We horen dan terug dat ze daar blij van worden.’

Leiden de acties ook tot minder verloop?

‘We hebben vooral bij jonge interim-professionals verloop gehad. Er is hard gewerkt aan het opleidingsprogramma en het traject na de aanname. De uitstroom is nu lager in deze groep. Of het Happy Team daar ook toe bijdraagt, is moeilijk te peilen. We merken wel dat medewerkers betrokken zijn bij elkaar en graag naar ons Kerstfeest komen om iedereen weer te zien.’

Uw bedrijf wilde groeien. Is dat gelukt?

‘Ja, het groeiprogramma heeft gewerkt: zowel het aantal medewerkers als de omzet is gestegen.’

Zitten er ook haken en ogen aan de geluksacties?

‘De directie heeft gevraagd om de workshops die vooral leuk zijn in onze vrije tijd te organiseren. Als een medewerker een wijnproeverij of een boks-les wil geven, beginnen we nu niet meer om 5 uur, want dan moeten medewerkers van andere vestigingen al om 4 uur stoppen met werken. Ik vind dat redelijk.’

Een tip voor HR, zo’n extra team?

‘Voor zover ik weet, zijn er wel Chief Happiness Managers, maar geen Happy Teams in Nederland. Wij kunnen ze aanraden, als je je acties maar simpel en klein houdt.’

Ook lezen:

Werkplezier en vitaliteit zijn ook te meten

  • Het is belangrijk dat medewerkers gedurende hun loopbaan gezond en productief blijven werken. Maar hoe vergroot u duurzame inzetbaarheid? U leest het in deze whitepaper.
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

Reageer