Stressbestendiger worden? – Lees de tips! (deel I)

0

Of ze nou vaak hard nadenken, veel lastige gesprekken hebben met klanten of frequent repetitief werk doen. Stress voor uw werknemers ligt altijd op de loer. Gelukkig zijn er tal van preventieve maatregelen om stressbestendiger te worden, blijkt uit een recente literatuurstudie. Indy Wijngaards deelt ze.

In dit tweeluik focus ik op personal resources. Persoonlijke hulpmiddelen kunnen goed van pas komen bij het voorkomen van werkstress, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in Journal of Organizational Behavior. Voordat ik de concrete tips geef, presenteer ik hier een beetje achtergrond. Het is immers belangrijk te weten waarom het werkt.

Twee belangrijke eigenschappen

Ten eerste zijn personal resources variabel. Ze kunnen zowel afnemen als toenemen afhankelijk van de ervaringen van de werknemer. Zie de voorraad resources als een glas water. Elke keer wanneer een werknemer een tegenslag ervaart, raakt het glas leger en wordt werkstress heftiger. Om te voorkomen dat het glas te leeg raakt, kan een werknemer actie ondernemen en proberen de resources aan te vullen.
Ten tweede zijn ze persoonlijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld job resources zoals de begeleiding van je leidinggevende of de vrijheid die je werkgever je geeft, zijn personal resources ingebed in elke persoon.

Tips voor kortdurende verlichting

Nu het theoretische verhaal duidelijk is, kan ik een aantal maatregelen (of interventies) opsommen die werknemers kunnen helpen stressbestendiger te worden. De tips in deze blog werken vooral goed om stress op de korte termijn te verhelpen.

  1. Ervaring delen. Bijna iedereen werkt samen. Collega’s en leidinggevenden kunnen een belangrijke rol spelen bij het aanvullen van personal resources. Wanneer je je omgeving vertelt over een ervaring waar je bijvoorbeeld trots op bent of een fijn gevoel aan over hebt gehouden, zal je meer overhouden aan deze ervaring. Het ‘vieren’ van dit soort ervaringen zorgt er bijvoorbeeld voor dat de herinnering langer blijft bestaan.
  2. Natuur. Kijk naar video’s of foto’s van natuur (screensaver misschien?), luister naar natuurgeluiden, kijk voor een paar minuten naar buiten, wandel een rondje in de pauze of sport in de natuur. Blootstelling aan de natuur zorgt ervoor dat je de drukte van het kantoor even vergeet. Je krijgt de gelegenheid te reflecteren en te ontspannen.
  3. Focus op je positieve ervaring. De positieve psychologie levert een schat aan ideeën. Probeer je eens in te denken wanneer jij op je best ben. Schrijf dit op. Of maak dagelijks een lijstje van al je goede ervaringen op een dag en noteer de oorzaken. Of houd een spreadsheet bij van alle attente of compassievolle gebaren die je doet naar anderen.

Ik daag je uit!

Sommige interventies en tips klinken een beetje raar. Waarom zou je elke dag moeten reflecteren op de dingen die goed zijn gegaan. Ik daag je uit een paar tips eens uit te proberen. Ze kosten weinig tijd en zijn in principe gratis. Wie weet, misschien maximaliseer jij je resources wel en krijgt je stressbestendigheid een boost. Schroom niet een reactie achter te laten. Ik ben benieuwd naar jullie tips of ervaringen. Bijkomend voordeel: je bent goed op weg tip 1 in de praktijk te brengen.

Meer blogs lezen van Indy:

Bron:
Gilbert, E., Foulk, T., & Bono, J. (2017). Building personal resources through interventions: An integrative review. Journal of Organizational Behavior.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Indy Wijngaards

Indy Wijngaards is wetenschapper. Hij heeft de masters Human Resource Studies en Data Science: Business and Governance aan Tilburg University op zak. In zijn blogs koppelt hij de wetenschap aan de dagelijkse praktijk van de HR-professional.

Reageer