Stressbestendiger worden? – Lees de tips! (deel II)

0

Preventieve maatregelen zijn belangrijk in het voorkomen van werkstress. In zijn vorige blog gaf Indy Wijngaards drie tips die gericht zijn op het verhelpen van werkstress op de korte termijn. In deze blog gaat hij in op de langere termijn.

Nog even de feiten uit de vorige blog op een rijtje zetten. Vervelende ervaringen op het werk veroorzaken stress en verlagen personal resources. Door het aanvullen van deze resources bijvoorbeeld door een interventie, raakt een werknemer veerkrachtiger en stressbestendiger. Maar hoe vul je ze aan?

Drie tips voor de langere termijn

Net zoals in mijn vorige blog, laat ik mij leiden door het uitstekend en recent paper van Gilbert, Foulk en Bono (1). Ze presenteren drie interventies die op de lange termijn personal resources kunnen aanvullen en stressbestendigheid kunnen verhogen.

Tip 1: Expressief schrijven

In tegenstelling tot de tips in de vorige blog, betreft deze tip niet het koesteren of herleven van positieve ervaringen. Deze tip richt zich op het verwerken van stressvolle ervaringen. Schrijf voor een aantal dagen je gedachtes op over een vervelende of stressvolle gebeurtenis. Wat voelde je, wat was de oorzaak, met wie heb je het gedeeld, is het inmiddels verholpen? Gilbert en zijn collega’s waarschuwen dat deze activiteit personal resources kan verminderen op korte termijn. Het is voor mensen immers nooit leuk om te reflecteren op ‘traumatische’ ervaringen. Toch zorgt de zelfreflectie ervoor dat mensen de angst voor de ervaring kwijtraken, de ervaring een plekje kunnen leren en er zelfs van kunnen leren.

Tip 2: Pauzes en rust

Tijdens pauzes krijg je de gelegenheid jezelf even af te sluiten van alle dagelijkse hectiek. Hoewel werkgevers terughoudend zullen zijn met het verlengen van vakanties, kunnen de meeste werknemers wel tijd vinden voor een paar minuten durende micro-break. Welke pauze je ook neemt, het is belangrijk om ze optimaal te benutten. Academici (2) geven bijvoorbeeld aan dat het belangrijk is jezelf psychologisch (en niet per se fysiek) af te sluiten van je werk. Denk er ook aan om echt iets te gaan doen waar je van geniet. Een schoolvoorbeeld van optimale pauzebenutting is jezelf ontwikkelen in een non-werk domein zoals hobby’s en sport.

Tip 3: Mindfulness

Nee, hier bedoel ik geen diepe spiritualiteit of vergaande meditatie op een yogamatje mee. Mindfulness wordt gekenmerkt door ‘in het moment leven’ oftewel bewust bezig zijn met hetgeen wat je doet. Het leuke aan mindfulness is dat je zelf kan bepalen hoe lang je het doet. De één trekt anderhalf uur uit om ’s avonds te mediteren. De ander spendeert 10 minuten in de trein om even helemaal te ontstressen. Het bespreken van de do’s and don’ts van mindfulness zou te veel zijn voor deze blog, maar google het begrip eens. (Laat in een reactie achter of ik een blog over mindfulness zou moeten schrijven).

En nu HR!

De tips en tricks die de wetenschap aanlevert hebben veel potentie. Ze zijn gegrond in theorieën en lijken de levens van mensen te kunnen verbeteren. Helaas wordt de potentie zelden echt omgezet tot actie. Daarom denk ik dat HR-afdelingen er mee aan de slag moeten. Werknemers moeten daadwerkelijk gestimuleerd worden hun stressproblemen aan te pakken. Gooi het daarom eens op het woord bij een teamoverleg. Vraag je leidinggevende om zijn of haar mening. Of neem het heft in eigen handen, en begin vandaag met stressbestendiger worden.

Vorige blog van Indy Wijngaard over werkstress gemist? Teruglezen kan hier >>>

Bronnen:

  1. Gilbert, E., Foulk, T., & Bono, J. (2017). Building personal resources through interventions: An integrative review. Journal of Organizational Behavior.
  2. Sonnentag, S., & Fritz, C. (2007). The Recovery Experience Questionnaire: development and validation of a measure for assessing recuperation and unwinding from work. Journal of occupational health psychology12(3), 204.
  3. Hülsheger, U. R., Feinholdt, A., & Nübold, A. (2015). A low‐dose mindfulness intervention and recovery from work: Effects on psychological detachment, sleep quality, and sleep duration. Journal of Occupational and Organizational Psychology88(3), 464-489.
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Indy Wijngaards

Indy Wijngaards is wetenschapper. Hij heeft de masters Human Resource Studies en Data Science: Business and Governance aan Tilburg University op zak. In zijn blogs koppelt hij de wetenschap aan de dagelijkse praktijk van de HR-professional.

Reageer