Steeds meer aandacht voor duurzame inzetbaarheid

1

Werkgevers besteden de afgelopen vier jaar steeds meer aandacht aan duurzame inzetbaarheid, blijkt uit de Werkgevers Enquête Arbeid van TNO.

Verzuim

Werkgevers treffen in zekere mate maatregelen om verzuim tegen te gaan. Zo zorgt 21% voor persoonlijke beschermingsmiddelen en 17% voor technische verbeteringen. Ook organisatorische verbeteringen (12%) en begeleiding bij verzuim en re-integratie (13%) worden toegepast.

Duurzame inzetbaarheid

Organisaties besteden steeds meer aandacht aan duurzame inzetbaarheid binnen de organisatie. Zo besteedde in 2010 nog 32% van de bedrijven aandacht hieraan en in 2010 was dit al 40%. De maatregelen die getroffen worden door werknemers om personeel langer te kunnen laten doorwerken bestaat uit het bieden van taakverlichting, extra vrije dagen voor oudere werknemers, het aanpassen van werktijden op individuele basis en het stimuleren van de werknemers voor bijscholing en het deelnemen aan cursussen.

Onderzoek TNO

De Werkgevers Enquete Arbeid (WEA) wordt elke twee jaar uitgevoerd onder ruim 5.000 bedrijven en instellingen in Nederland. Doordat dit elke twee jaar gedaan wordt, is het mogelijk om ontwikkelingen van bedrijven en instellingen te volgen.

Bron: TNO
Wil je weten hoe je binnen jouw organisatie met duurzame inzetbaarheid kan omgaan? Bezoek Inzet op maat

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Helaas gaat het weer eens alleen over lifestyle en niet over duurzaam binden van medewerkers. P&O mist hiermee opnieuw de kans om als volwaardig business partner de overstap naar HRM te maken.
    Waarom toch alleen bezig zijn met randzaken en de echte problemen, waar het management en de medewerkers dagelijks last van hebben, aanpakken?
    Waarom doen veel personeelwerkers niets aan het steeds weer terugkerende gegeven dat het overgrote merendeel van het personeel niet tevreden is? Waarom is 2% verzuim belangrijker dan 10% verloop?

Reageer