StellingMoet HR meer mensen aannemen om werkstress te voorkomen?

0

Jaarlijks melden 150.000 tot 300.000 mensen zich ziek vanwege werkstress. De stelling gaat deze keer over duurzame inzetbaarheid en luidt: ‘Organisaties moeten meer mensen aannemen om werkstress te voorkomen.’

Wat vind jij van de stelling? Reageer op de poll

‘Meer mensen niet per se de oplossing’

Richard Paalman

Richard Paalman is HR-directeur met meer dan vijftien jaar ervaring. Tegenwoordig is hij global HR director voor Océ, een bedrijf dat producten en diensten ontwikkelt voor efficiënte en effectieve uitwisseling van informatie:

‘Meer mensen aannemen om werkstress te voorkomen hoeft niet per se de oplossing te zijn. Als een leidinggevende zijn medewerkers op basis van angst aanstuurt, onbereikbaar is en/of te weinig begeleidt, dan kun je er vijf of tien mensen bij zetten, maar dan is de werksfeer zo slecht dat uit zo’n groter team ook niets komt. Je kunt je als leidinggevende het beste afvragen waar de stress door ontstaat en die oorzaak wegnemen. Die oorzaken zijn uiteenlopend: het kan zijn dat je inderdaad te weinig mensen hebt, maar ook dat de juiste middelen ontbreken of dat er te weinig aandacht is in de sturing/coaching.’

‘Werk anders organiseren is efficiënter dan meer mensen aannemen.’

Jeroen Willem Klomps

Jeroen Willem Klomps is ad interim manager bij Natuurmonumenten, verantwoordelijk voor de afdeling HR:

‘Werk anders organiseren is efficiënter dan meer mensen aannemen. Als je zorgt dat de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie komt en daarbij kijkt naar de juiste rolverdeling, rekening houdt met talentontwikkeling en zorgt dat er meer werkplezier ontstaat, dan verminder je werkstress. Bij het rekruteren van nieuw personeel moet je naast iemands cv dan ook kijken naar diens competenties. Werkstress komt onder meer voort uit moeizame relaties tussen collega’s, onmogelijke deadlines, te veel ad hoc werk en het maken van verkeerde keuzes. Kennisgesprekken tussen de leidinggevende en medewerker kunnen die problemen deels voorkomen. Je kunt ook stress verminderen door medewerkers meer beslissingsvrijheid te geven en hen zelf laat bepalen wanneer en hoe ze bepaalde taken willen volbrengen.’

‘Werkstress ontstaat als je niet bevlogen bent’

Isolde Kolkhuis Tanke

Isolde Kolkhuis Tanke is adviseur, onderzoeker en docent Onderwijskunde aan Universiteit Utrecht. Als auteur van XpertHR.nl schrijft ze onder meer over opleiden:

‘Werkstress is niet altijd een kwestie van een te grote hoeveelheid werk, maar specifieker van werk dat te veel energie slurpt. Dat kan werk zijn waar iemand niet goed in is, werk waarbij iemand zich niet goed bij voelt of werk dat iemand wel goed kan, maar waar diegene geen voldoening uit haalt. Met andere woorden: werkstress ontstaat vaak als je in een werkveld zit waar je niet bevlogen van raakt. Ik zou dus eerder kijken of mensen wel op de juiste plek zitten en hun werkinhoud desnoods zo aanpassen dat hun hart er sneller van gaat kloppen. Dat heeft meer zin dan een club nieuwe mensen aannemen.’

  • Bijna wekelijks verschijnen er onderzoeken naar duurzame inzetbaarheid, er zijn ontzettend veel websites met achtergrondinformatie. En over werkstress en burn-out lezen we bijna dagelijks in de media. Hoe vind jij als HR-professional je weg in al deze informatie? XpertHR Actueel gidst jou door de duurzame inzetbaarheid.
    Bekijk alle artikelen in ons dossier Duurzame Inzetbaarheid >>>
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Patrick Lamberts is freelance-redacteur voor XpertHR Actueel. Hij neemt onder andere de rubriek Stelling voor zijn rekening.

Reageer