‘Kijk verder dan eigen netwerk bij werkstressinterventies’

0

Werkstress is al jarenlang de grootste verzuimpost in het land. Werkstressinterventies werken niet altijd even goed, vaak omdat werkgever en bedrijfsarts niet verder kijken dan hun eigen netwerk of ervaring. Een gemiste kans.

‘Het is vrij logisch dat werkgevers eerst kijken binnen hun eigen netwerk. Een andere medewerker heeft misschien al eens vergelijkbare klachten gehad en je denkt dan al snel dat dezelfde interventie opnieuw een oplossing biedt. Maar dat is helaas niet altijd zo. Zeker bij werkstressklachten heb je geen eenduidige oplossingen. Als je dan maar gebruik maakt van 1 of 2 aanbieders met een handvol interventies loop je grote kans dat het verzuim onnodig lang duurt’, zegt bedrijfszorgspecialist Aukje Rekkers-Staal van zorgverzekeraar CZ.

Ruime keuze aan werkstressinterventies

De zorgverzekeraar onderzocht de markt van interventieaanbieders op het gebied van werkstress. Ongeveer 800 partijen bieden meer dan 4.000 interventies aan. ‘Niet al die interventies werken even goed. Wij selecteerden tot nu toe iets meer dan 250 goede interventies. Door bewuster te worden van het totale zorgaanbod, kun je beter besluiten welke interventie goed past bij je medewerker in een bepaalde situatie’, zegt Rekkers-Staal. Het is dan ook belangrijk om de medewerker en zijn context (waarom heeft hij werkstressklachten) te betrekken bij het kiezen van een interventie. Om werkgevers te helpen bij een goede keuze heeft CZ een beslisboom ingericht, met voor ieder moment en iedere situatie een geselecteerd aanbod aan interventies.

Evidence based

Uit het onderzoek van CZ blijkt verder dat bijna de helft van alle werkgevers geen helder beslisproces heeft als het gaat om het kiezen van een interventie. ‘Werkgevers willen graag kiezen op basis van kwaliteit en prijs, maar 54% van de werkgevers kent de kwaliteit van de interventies niet’, aldus Rekkers-Staal. Het is volgens haar erg belangrijk dat je de kwaliteit van een bepaalde interventie goed terugvertaalt naar je eigen organisatie en medewerker. ‘Je kunt het beste inzetten op evidence-based (wetenschappelijk bewezen) interventies.’

Winst pakken bij preventie

Een ander belangrijk punt om op te letten is dat je de signalen van een medewerker goed leert herkennen. Zeker als het gaat om werkstressklachten is voorkomen beter dan genezen. ‘Organisaties moeten de regie in eigen hand nemen. Je hebt uitstekende tools waarmee je psychische klachten bij medewerkers kunt herkennen. Maar daar wordt nog te weinig gebruik van gemaakt.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.