Het geheim van super productieve medewerkers

0

Iedereen kent ze wel, van die super productieve medewerkers. Echter, iedereen kan productiever worden.

Julia Gifford schrijft over een onderzoek met behulp van een time-tracking en productivity-app onder de top 10% meest productieve medewerkers.

Het geheim van deze super productieve medewerkers blijkt het nemen van effectieve pauzes te zijn. Ze werken 52 minuten aan een stuk en nemen dan een pauze van 17 minuten voordat ze er weer tegenaan gaan. Het draait niet om langer werken, maar om slimmer werken, met regelmatige pauzes.

De top 10% meest productieve medewerkers sprinten gedurende de 52 minuten dat zij werken. Zij hebben een duidelijk doel voor ogen. Dit wordt ook wel de 100% inzet theorie genoemd. Gedurende de 52 minuten werk worden taken afgehandeld en vooruitgang geboekt. Tijdens de 17 minuten pauze wordt niets gedaan. Zelfs niet even snel e-mail of Facebook checken.

Pauzes zorgen voor herstel. Bovendien is het menselijk lichaam niet geschikt om 8 uur achter elkaar te zitten. Af en toe eens opstaan maakt je productiever en gezonder.

Tips voor effectieve pauzes
Hoe zorg je ervoor dat je pauzes effectief zijn, zodat je daarna kunt ‘sprinten’?

Ten eerste, ga achter je bureau vandaan en laat je smartphone met rust. Doe wat oefeningen of maak een korte wandeling. Praat met collega’s over niet werkgerelateerde onderwerpen. Daardoor verbeter je ook nog eens de relatie met collega’s. Neem een gezonde snack. Als je om een of andere reden wel achter je computer moet blijven, kijk dan wat grappige filmpjes. Ook dat kan de productiviteit verhogen.

Je kunt gewoonweg niet 100% productief zijn de hele dag. Neem daarom, zo roept Gifford op, regelmatig pauzes. En is 17 minuten te lang, begin dan eens met 5 of 10 minuten en kijk wat het effect daarvan is.

Bron: The Muse

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.