De fysiotherapeut op de werkvloer

2

Werknemers zullen eerder naar een incompany fysiotherapeut gaan dan naar een reguliere fysiotherapeut. Dat komt onder meer omdat reisafstand geen barrière vormt. Ook is de diagnose vaak sneller gemaakt, omdat de incompany fysiotherapeut beschikt over specifieke kennis van de organisatie en haar werkzaamheden.

Veel werkgevers vragen zich af hoe ze hun werknemers zo fit en gezond mogelijk kunnen houden. En hoe ze – als werknemers onverhoopt uitvallen – dit zo efficiënt mogelijk kunnen aanpakken. Efficiëntie staat in dit geval volgens Arthur Veldhoen van High Five Health Promotion voor een zo spoedig mogelijke terugkeer met een minimale kans op recidive. ‘Een goede inrichting van gezondheidsmanagement wordt steeds belangrijker. Zeker nu bij organisaties de gemiddelde leeftijd van het personeelsbestand steeds verder oploopt.’

Fysiotherapie

Eén van de vitaliteitsinstrumenten die terrein wint binnen organisaties is fysiotherapie. Over het algemeen geldt dat fysiotherapie op de werkvloer op twee manieren kan worden geregeld: via incompany fysiotherapie of door middel van een bedrijfsfysiotherapeut. ‘Een incompany fysiotherapeut is gevestigd binnen de muren van een organisatie’, vertelt Veldhoen. ‘Werknemers zullen eerder naar een incompany fysiotherapeut gaan dan naar een reguliere fysiotherapeut, omdat het zowel voor de werknemer als de werkgever tijdwinst oplevert. Als je binnen je eigen organisatie naar de fysiotherapeut kunt, ben je binnen een half uur weer terug op je werkplek. Bij een reguliere fysiotherapeut kost je dat al gauw een dagdeel, rekening houdend met reistijd.’

Behandelvormen

Een ander voordeel is volgens Veldhoen dat werknemers sneller geneigd zijn om naar een fysiotherapeut te gaan als de mogelijkheid er is. ‘Als mensen thuis zijn denken ze vaak: “Ach, die schouderklachten gaan morgen wel weg”, en maken ze dus geen afspraak. Maar als de fysiotherapeut op de werkvloer aanwezig is, is het een kleine moeite om langs te lopen.’ Incompany fysiotherapeuten kennen organisaties bovendien van binnenuit. Ze hebben zodoende een goed beeld van de werkzaamheden. ‘Mocht het voor de fysiotherapeut toch niet duidelijk zijn wat het werk (en de werkhouding) inhoudt, dan kan er gemakkelijk een afspraak worden gemaakt om de werkzaamheden te observeren. Door deze specifieke ervaring en de daarbij passende behandelvormen, zijn de incompany fysiotherapeuten in staat om snel de behandeling te starten.’

Bedrijfsfysiotherapeut

Naast de incompany fysiotherapeut is er ook de bedrijfsfysiotherapeut. ‘Een bedrijfsfysiotherapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding een tweejarige specialisatie heeft gevolgd’, vertelt Veldhoen. ‘Hij heeft kennis van de werkzaamheden en klachten die voorkomen op de werkvloer. Overigens kan een incompanny fysiotherapeut ook een bedrijfsfysiotherapeut zijn, maar dat hoeft niet.’ Een bedrijfsfysiotherapeut zet zich in voor de gezondheid van de werknemers en de organisatie. Hij kan bij afdelingen met een structureel hoog verzuim gericht advies geven. ‘Het gaat bij deze trajecten om maatwerk, waardoor ze precies passen bij de wensen van de organisatie.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Aafke de Vries op

    Persoonlijk zou ik dat nooit doen, naar een incompany of bedrijfsfysio gaan. Al was het maar om alle schijn van eventuele belangen verstrengeling tegen te gaan. Als hier (kan) gelden wie betaald bepaald, dan zou ik dat zorgelijk vinden. Ik wil een onafhankelijk oordeel van een onafhankelijke fysiotherapeut zonder enige binding met mijn werkgever.

  2. R. Koelman op

    Juist nu zorgverzekeraars onderzoeken op welke manieren ze de consumptie van fysiotherapie kunnen verminderen verschijnt dit artikel. De genoemde beweegredenen om al dan niet naar een fysiotherapeut te gaan vindt ik op z’n zachtst gezegd twijfelachtig en niet onderbouwt. Het schets een beeld van een gemakzuchtige medewerker die zich zou laten leiden door gemak en niet de belemmering door de klacht. Ik ben benieuwd naar het onderzoek die de beweegredenen onderbouwd. Medewerkers (gewone mensen zoals u en ik) met klachten zoeken een paramedicus in hun eigen tijd op en kiezen dan graag ook voor hun eigen fysio i.p.v. een onbekende die toevallig zitting houdt in het bedrijf. Als het werkgerelateerde klachten betreft dan heeft de werkgever niet alleen een belang maar ook een verplichting om actie te ondernemen. De kosten zijn dan echter voor rekening van de werkgever. Onder specifieke voorwaarden kan soms een deel van de kosten vergoed worden vanuit de particuliere polis van de medewerker. De praktijk leert dat dit marginaal is en ook nog eens extra administratieve last met zich mee brengt.

    Met respect; geen sterk artikel